دندان پزشکی کودکان

دکتر حجازی

روکش دندان های شیری

روکش دندان های شیری کودکان با روکش دندان های بزرگسالان بسیار متفاوت است و لازم است برای روکش کردن دندان های کودکان به متخصص دندانپزشک اطفال مراجعه کنید.

روکش دندان های شیری مخصوص است و به آن  s.s.crown می گویند. از روکش های فلزی که از پیش ساخته شده است برای درمان دندان های شیری که بسیار تخریب شده است مورد استفاده قرار می گیرد.روکش دندان شیری

اگر ترمیم کردن دندان های شیری زیاد باشد برای جلوگیری کردن از شکستگی دندان و پوسیدگی مجدد مناسب است از روکش های فلزی برای دندان ها استفاده شود. این روکش ها بر روی دندان ها چسبیده می شود.

هنگامی که دندانی عصب کشی نشده باشد ولی نیاز به پرکردن آن هم باشد و همچنین مقدار زیادی از تاج از بین رفته باشد دیگر نیازی به پر کردن نیست و می توان با روکش کردن آن را درمان کرد.

در اغلب موارد ، زمانی متخصص دندانپزشکی کودکان توصیه به استفاده از روکش دندان می کند که دندان ها ، در اثر پوسیدگی دچار تخریب گسترده شده باشند ؛ در این موارد پس از درمان عصب کشی ، دندان ها به علت کاهش استحکام نیازمند روکش می باشند ؛ با توجه به استحکام بالای روکش ها ، تا زمان افتادن دندان های شیری ، از شکسته شدن آن ها جلوگیری می شود.

حفظ سلامت دندان های شیری ، اهمیت به سزایی دارد و در غیر این صورت مشکلات بسیاری همانند کاهش توانایی جویدن ، اختلال در صحبت کردن ، از بین رفتن فضای مورد نیاز جهت رشد دندان دائمی ، ایجاد بوی بد دهان ، تحت تاثیر قرار گرفتن زیبایی و از این قبیل موارد کودکان را درگیر خواهد کرد ؛ بنابراین به این مورد توجه نشان داده و جهت بررسی وضعیت دندان کودکان خود ، آن ها را نزد دندانپزشک اطفال ببرید.

روکش دندان شیری

این روکش ها از قبل ساخته شده و فلزی هستند، دوام و ماندگاری بالایی دارد، از شکستگی دندان ها جلوگیری می کند و همچنین به دلیل این که کاملا دندان ها را پوشش می دهد از پوسیدگی آن ها جلوگیری می کند.

برخی در این باور هستند که دندان های شیری کودک ریشه ندارند، در صورتی که دندان های شیری تمامی اجراء دندان های دائمی را دارند با این تفاوت که شکل و اندازه ی آن ها متفاوت است.

جنس روکش دندان های کودکان فولادی و ضد زنگ است و هدف آن حفاظت از تاج دندان تا هنگام افتادن است به همین دلیل رنگ دندان مشکلی به وجود نمی آورد. در موارد نادری دیده شده است که کودک روکش ها را خورده است، جای هیچ گونه نگرانی نیست و پس از چند روز روکش به صورت طبیعی دفع می شود.

برای کودکان روکش بر روی دندان های عقبی صورت می گیرد، از سن سه سالگی می توان از این روش برای دندان های کودکان استفاده کرد. استفاده از این روش هم برای حفظ کردن دندان های شیری تا زمان درآمدن دندان های اصلی است و هم از فضای دندان اصلی محافظت می شود.

از روکش ها هم همانند دندان های اصلی باید مراقبت شود و از برخورد مواد سخت به روکش ها جلوگیری شود.

موارد زیر موجب پوسیدگی دندان های کودک می شود :

میوه : همیشه به والدین توصیه می شود که در روز ۵ وعده به کودک میوه دهند اما این امر به مرور زمان موجب پوسیدگی می شود. میوه ها و آب میوه ها موجب می شود تا محیط دندان اسیدی شود که این امر موجب تخریب مینای دندان می شود.

نوشیدنی های شیرین : این نوشیدنی ها مانند نوشابه موجب می شود دندان ها بیش از اندازه دچار پوسیدگی شوند.

شروع دیر هنگام مسواک زدن : همه ی مادران می دانند که پس از رشد اولین دندان شیری باید شروع به مسواک زدن کنند اما امروزه دانشمندان می گویند از همان ماه های اول باید تمیز کردن را شروع کنند و منتظر دندان شیری نباشند.

مسواک زدن پس از خوردن غذا : بیشتر افراد در این باور هستند که پس از خوردن غذا باید مسواک بزنند اما این امر موجب آسیب رسیدن به دندان ها می شود.

شیر دادن به هنگام شب : بیشترین تاثیر در پوسیدگی دندان ها را شیر دادن، آن هم به هنگام شب دارد.

موارد دیگری نیز وجود دارد که باید برای درمان پوسیدگی دندان در کودکان رعایت شود.

انواع روکش دندان شیری

روکش استیل ضد زنگ

تا به امروز این نوع از روکش دندان های شیری ، بیشترین کاربرد را داشته است ، جنس آن از پوسته های فلزی بوده به علت استحکام بسیار بالا ، برای دندان های آسیایی بسیار مناسب می باشد.

قرار دادن این نوع از روکش بر روی دندان ها ، بسیار راحت بوده و معمولا در طی یک جلسه انجام می گیرد.

لازم به تذکر است که معمولا هزینه این نوع از روکش نسبت به سایر روکش ها ، ارزان تر می شود.

روكش هاى همرنگ دندان

اين روكش ها معمولا از جنس زيركونيا يا رزين مى باشند كه رنگ سفيد آن سبب محبوبيت بيشتر در بين والدين مى باشد اما بايد در نظر داشت استحكام و دوام اين روكش ها بسيار كمتر از روكش هاى استيل مى باشد و دندانپزشك كودكان تنها در موارد خاصى مى تواند از اين روكش ها استفاده كند.

افتادن روکش دندان شیری

روکش دندان های شیری ، تا زمان افتادن دندان ها بر روی آن ها باقی می مانند و در زمان مقرر ، همراه با دندان های شیری به خودی خود افتاده و نیاز به مداخله دندانپزشک کودکان ، ندارند.

هزینه روکش دندان شیری

هزینه روکش دندان در کودکان ، با توجه موارد بسیاری با یکدیگر متفاوت می باشد ؛ از این رو به والدین توصیه می شود جهت کسب اطلاعات بیشتر در این باره به متخصص دندانپزشکی اطفال ، مراجعه نمایند.

کلام آخر

جهت جلوگیری از بروز مشکلات احتمالی و آسیب دیدگی دندان های دائمی ، به متخصص دندانپزشک اطفال مراجعه کرده و کودکان خود را تحت نظر قرار دهید.