دندان پزشکی کودکان

دکتر حجازی

عصب کشی دندان

در گذشته دندانی را که ریشه آن دچار عفونت می شد، می کشیدند؛ اما امروزه با پیشرفت علم فرد با مراجعه به دندانپزشکی اقدام به عصب کشی دندان کرده و دندان را در دهان خود حفظ می نماید. در مواردی که پوسیدگی دندان بسیار زیاد باشد و ریشه های دندان از بین رفته باشد ، دندانپزشک کودکان اقدام به کشیدن آن می کند. در ادامه این مطب از دکتر ماندانا حجازی ، بهترین متخصص دندانپزشکی کودکان و نوجوانان در تهران، به بررسی این موضوع می پردازیم.

 

عصب کشی دندان - دکتر ماندانا حجازی

 

در این مقاله می خواهیم به موضوع عصب کشی کردن دندان بپردازیم اما قبل از آن بهتر است فرد اطلاعاتی درباره آناتومی دندان داشته باشد. بافت نرم داخل ریشه دندان (پالپ دندان) در زیر مینای دندان و لایه سختی به نام عاج قرار گرفته است. ریشه دندان شامل عصب ، رگ های خونی و بافت های ارتباطی می باشد. بسیاری از والدین تصور می کنند که عصب کشی دندان های شیری امری ضروری نمی باشد ، چرا که دندان های شیری ، پس از گذشت مدت زمان کوتاهی افتاده و دندان های دائمی ، جایگزین آن ها خواهند شد. اما در این رابطه باید بگوییم در صورت عدم درمان پوسیدگی دندان های شیری ، پوسیدگی آن ها پیشرفت کرده و در این صورت احتمال آسیب رساندن آن ها به ریشه دندان های دائمی وجود دارد. بنابراین درمان و مراقبت از دندان های شیری امری ضروری می باشد و نتیجه آن سالم ماندن دندان های دائمی است.

فهرست مطالب

عصب کشی دندان با دکتر ماندانا حجازی

همانطور که گفته شد ؛ عدم مراجعه به موقع به متخصص دندانپزشک اطفال به منظور درمان پوسیدگی دندان های شیری ، موجب می شود ؛ پوسیدگی گسترش یابد و در نهایت ، درمان تنها با عصب کشی امکان پذیر خواهد بود. در این مواقع ، والدین نگران این هستند که آیا فرزندشان تحمل عصب کشی را خواهد داشت ؟ به منظور رفع نگرانی والدین ، باید ذکر شود جای هیچ گونه نگرانی نیست ؛ چرا که پیش از درمان ، از بی حسی مناسب استفاده خواهد شد و بدین ترتیب ، کودک در حین درمان درد را احساس نخواهد کرد . لازم به ذکر است ؛ امکان درمان تحت بیهوشی در کودکانی که به هیچ عنوان ، همکاری نمی کنند نیز وجود خواهد داشت . بهترین متخصص دندانپزشک اطفال تهران، با توجه به شرایط کودکان ( سن ، میزان آسیب دیدگی دندان ، موقعیت دندان آسیب دیده ، زمان افتادن دندان شیری ، تحت تاثیر قرار گرفتن لثه یا استخوان و از این قبیل موارد ) تصمیم خواهد گرفت ، ریشه دندان را درمان کند یا اقدام به کشیدن دندان نماید .

به والدین توصیه می شود :

در ارتباط با تجربیات خود از رفتن به دندانپزشکی با کودکان ، صحبت نکنید ؛ چرا که ممکن است ، باعث ترس و وحشت آن ها شوید ؛ متخصص دندانپزشک اطفال خود در رابطه با درمان به کودکان توضیح خواهد داد . به کار بردن عبارت عصب کشی دندان ، برای کودکان می تواند بسیار ترسناک و استرس زا باشد ؛ از این رو به والدین توصیه می شود در مقابل کودکان ، از چنین عباراتی استفاده نکنند ؛ هم چنین به منظور روند صحیح درمان ، بهتر است والدین به کودکان خود در این باره اطلاعات مورد نیاز را دهند ، تا کودک پیش از درمان اطلاعات کافی و آمادگی ذهنی مناسب در این باره داشته باشد ؛ بدین ترتیب درمان نیز بسیار راحت و بدون استرس انجام می گیرد.

چه زمانی نیاز به انجام عصب کشی دندان می باشد ؟

بافت نرم مرکزی دندان ، پالپ نام دارد ؛ زمانی که عفونت ، پالپ را دربرگیرد ؛ نیاز به انجام عصب کشی دندان در تهران، می باشد. از علائم بروز عفونت دندان ، می توانیم به مواردی که در ذیل ذکر شده اند ، اشاره کنیم :

  • حساسیت دندان ، نسبت به مواد غذایی سرد و گرم
  • احساس درد دندان در حین جویدن مواد غذایی
  • لق شدن دندان
  • تغییر رنگ دندان
  • بروز تورم در نزدیکی دندان
  • تورم صورت
  • و غیره

در صورتی که نسبت به عفونت دندان ، بی توجهی شود ؛ عفونت ، پیشرفت کرده به کانال ریشه دندان می رسد ؛ در این مرحله ، فرد دچار دردهای آزار دهنده می شود.

 

عصب کشی دندان - دکتر حجازی

 

ساختار دندان

آناتومی دندان از ابتدایی ترین مسائل در روند عصب کشی به شمار می رود زیرا باید دقیق بدانید علت درد در کدام بخش دندان به وجود آمده است. دندان از دو بخش تاج و ریشه تشکیل شده است که تاج را با چشم می توان مشاهده کرد و ریشه درون لثه قرار گرفته است. علاوه بر این بخش بندی دندان ها دارای سه لایه اصلی و مهم هستند  که از خارجی ترین بخش تا داخلی ترین آن را بررسی می کنیم، عبارتند از :

  • مینا دندان که به رنگ سفید است و همچون زره ای دندان را احاطه کرده و از بروز آسیب به آن پیشگیری می کند.
  • لایه زیرین مینا را عاج دندان می باشد و تناژ رنگی آن رو به زردی است.در بخش های از دندان که مینا از بین رفته است عاج از قسمت های حساس مراقبت می کند.
  • پالپ بخش نهایی دندان است که در صورت بروز هر نوع آسیب دچار عفونت شده و به مرور به جهت درمان به عصب کشی دندان احتیاج خواهد داشت.

نشانه های عفونت پالپ دندان چیست؟

در مواقعی که دندان ها خراب شده و برای درمان و بهبود  به عصب کشی نیاز است در واقع پالپ دندان آسیب دیده و این صدمه دارای نشانه های از جمله:

  • بروز درد و ناراحتی در زمان جویدن غذا
  • احساس درد در نوشیدن مایعات سرد و گرم
  • لق شدن دندان

یکی از شایع ترین اشتباهی که افراد در حق خود انجام می دهند این امر است که با برطرف شدن درد به صورت موقتی که دیگر به فکر درمان و عصب کشی آن نخواهند بود. در مواردی که درد را احساس نمی کنید در واقع اوضاع برای شما بیان کننده خطر است زیرا پالپ از بین رفته و بایستی سریع به دندانپزشک مراجعه کرده و راه درمان آن را در پیش بگیرید.

عصب کشی دندان چگونه انجام می شود ؟

به عصب کشی دندان ، روت کانال تراپی نیز گفته می شود که در آن بهترین دندانپزشک کودکان در تهران اقدام به برداشتن آن بخش می کند و روت کانال را کاملا تمیز و شکل می دهد ؛ پس از آن دندانپزشک اطفال اقدام به پر کردن فضای خالی کانال ریشه می کند. برای اینکه دندان ظاهر بهتری داشته باشد ، دندانپزشک اقدام به روکش کردن دندان می کند. بهتر است بدانید که اکثر دندان های عصب کشی شده به اندازه یک دندان دائمی دوام دارند به همین علت تا شدت پوسیدگی دندان خیلی زیاد نباشد ، دندانپزشک اقدام به کشیدن آن نمی کند.

عصب کشی دندان در تهران، نیازمند چند جلسه درمانی می باشد ؟

در صورتی که انتهای ریشه دندان ، دچار آبسه یا التهاب نشده باشد ؛ می توان روت کانال تراپی در تهران ، را در یک جلسه درمانی انجام داد ؛ در غیر این صورت نیاز به مصرف دارو و گذشت زمان به منظور بهبود آبسه دندانی بوده و عصب کشی دندان ، به بیش از یک جلسه درمانی زمان نیاز خواهد داشت.

طول عمر دندان عصب کشی شده ، چقدر است ؟

این پرسش ، یکی از شایع ترین سوالات افراد است ؛ در پاسخ به آن ، باید ذکر شود که مدت زمان عمر دندان عصب کشی شده ، بسته به چند عامل متغیر می باشد :

  1. رعایت بهداشت دهان و دندان
  2. میزان مهارت دندانپزشک
  3. کیفیت کار انجام شده
  4. کیفیت مواد ترمیمی

در این زمان است که افراد متوجه میزان اهمیت نقش دندانپزشک ، می شوند ؛ از این رو به آن ها توصیه می شود ، جهت حفظ سلامت کودکان خود ، آن ها را نزد بهترین دندانپزشک اطفال ، ببرند.

در چه زمانی دندان ، به طور مجدد نیاز به انجام عصب کشی پیدا می کند ؟

در پاسخ به این پرسش ، باید ذکر شود که نیاز به انجام عصب کشی مجدد ، به چندین عامل بستگی دارد. اما مهم ترین آن ها عدم مراقبت صحیح از دندان است که منجر به بروز عفونت در دندان و انجام روت کانال تراپی مجدد می شود.

آیا انجام عصب کشی و پر کردن دندان در یک جلسه امکان پذیر است ؟

بله ؛ متخصص دندانپزشک اطفال ، در این باره تصمیم خواهد گرفت.

عصب کشی دندان درد دارد ؟

در هنگام عصب کشی کردن دندان برای اینکه بیمار احساس درد نکند ، دندانپزشک با استفاده از بی حس کننده موضعی ، آن دندان را بی حس کرده و پس از آن اقدام به درمان می کند ؛ اما باید بگوییم که امکان احساس درد کمی برای بیمار وجود دارد. احتمالا ، کودکان بعد از عصب کشی دندان ، احساس درد خفیف خواهند داشت که با مصرف داروی مسکن بر طرف می گردد ؛ بنابراین ، در این باره نگران نباشید.

 

 

مراقبت های بعد از عصب کشی دندان به شرح ذیل می باشد

  • با دندانی که عصب کشی شده ، تا زمانی که به طور کامل ترمیم نشده چیزی نجوید.
  • بعد از عصب کشی دندان در تهران ، ممکن است دندانپزشک برای شما دارو تجویز نماید که بهتر است آن را به طور مرتب استفاده کنید.
  • بهداشت دهان و دندان خود را رعایت کنید و به طور مرتب برای چکاپ نزد بهترین متخصص دندانپزشکی اطفال بروید.
  • والدین باید از رفع تمامی نشانه های عفونت دندان ، اطمینان حاصل یابند.
  • استفاده از مسواک و نخ دندان به طور روزانه مسئله ای ضروری می باشد.
  • به منظور جلوگیری از آسیب دیدگی لب و زبان کودکان به علت بی حسی ، توصیه می شود. حداقل تا نیم ساعت پس از اتمام درمان از خوردن مواد غذایی اجتناب نمایند.
  • طبق توصیه دندانپزشک اطفال ، کودکانی که تحت درمان روت کانال تراپی قرار گرفته اند ، به مدت ۲۴ ساعت پس از آن باید از مصرف خوراکی های چسبناک همچون آدامس ، شکلات ، گز و از این قبیل موارد خودداری نمایند.
  • لازم به ذکر است که بافت های نرم دهان همانند لب و زبان تا ساعاتی پس از درمان بی حس می باشند ؛ والدین باید توجه نمایند که کودک شان در این مدت ، لب و زبان خود را گاز نگیرد.
  • در صورت بروز درد در کودکان ، با اجازه از پزشک معالج شان می توانید به آن ها مسکن دهید.
  • طبق توصیه بهترین دندانپزشک اطفال ، بهتر است در طول ۲۴ ساعت پس از درمان ، کودکان با محلول آب نمک قرقره کنند.
  • لازم به ذکر است در صورت قرار گیری روکش بر روی دندان های شیری ، در زمان افتادن دندان و روکش با هم می افتند.
  • در صورتی که پزشک برای کودک شما دارو تجویز کرده است ، مصرف به موقع و منظم آن ها بسیار اهمیت دارد.

عوارض عصب کشی دندان چیست ؟

باید بگوییم در واقع عصب کشي دندان در صورتی که توسط یک متخصص دندانپزشک خوب انجام شود هیچ عارضه ای نخواهد داشت.

کشیدن یا عصب کشی دندان شیری

در صورت عدم درمان پوسیدگی دندان های شیری و پیشرفت پوسیدگی آن ها و عدم درمان عصب کشی ؛ متخصص دندانپزشک اطفال ، اقدام به کشیدن دندان شیری کودک می کند. در صورت کشیده شدن دندان های شیری باید در جای خالی آن از فضا نگهدارنده استفاده شود ، چرا که فضای مورد نیاز جهت رشد دندان دائمی از بین نرود و توسط دیگر دندان ها اشغال نشود. کشیدن دندان پوسیده کودکان ، باعث از بین رفتن زیبایی دهان و دندان های آن ها خواهد شد و هم چنین احتمال تاثیر گذاشتن در روابط اجتماعی آن ها نیز وجود دارد ؛ به همین علت توصیه می شود والدین جهت درمان پوسیدگی دندان های شیری کودکان ، به موقع عمل کنند.

عصب کشی دندان دائمی کودکان در تهران

در ابتدا باید ذکر شود که عصب کشی دندان دائمی نسبت به دندان شیری در کودکان از نظر زمان ، تکنیک و از این قبیل موارد تفاوت های بسیاری داشته و پیچییده تر نیز می باشد. از این رو به والدین توصیه می شود به منظور درمان دندان دائمی کودکان خود به دنبال بهترین متخصص دندانپزشک كودكان باشند. ارزش دندان های دائمی و اهمیت نگه داشتن آن ها ، بسیار زیاد است و با انجام روت کانال تراپی می توان آن ها را حفظ کرد و در نتیجه از کشیده شدن نجات داد.

عصب کشی دندان کودکان با بیهوشی در تهران

در اکثر مواقع دندانپزشک اطفال خوب در تهران ، سعی می کند عملیات مورد نظر را با استفاده از بی حسی موضعی انجام دهد ؛ اما در صورتی که کودک به هیچ وجه تمایل به همکاری نداشته باشد دندانپزشک اطفال ، مجبور به بیهوش کردن کودک می شود. در روش بیهوشی ، سطح هوشیاری کودک پایین آمده و دردی را احساس نمی کند. هم چنین پس از به دست آوردن هوشیاری کامل نیز هیچ کدام از اتفاقات را به یاد نمی آورد.

مراقبت های مورد نیاز قبل از بیهوشی کودکان

  1. کودک باید شب قبل از شروع درمان ، به اندازه کافی استراحت کند.
  2. در اکثر مواقع ، توصیه می شود کودکان از ٦ ساعت قبل از شروع درمان عصب کشی دندان ، از خوردن و آشامیدن پرهیز کنند ؛ اما بهتر است والدین در این باره با دندانپزشک کودکان ، مشورت کنند.
  3. دندانپزشک اطفال و متخصص بیهوشی ، باید به طور کامل از وضعیت جسمانی کودک آگاه باشند.
  4. والدین نباید در انجام آزمایشاتی که دندانپزشک اطفال ، برای آن ها تجویز کرده است ، سهل انگاری کنند ؛ زیرا انجام آن ها ضروری می باشد.
  5. معمولا پس از گذشت ۱ ساعت از به هوش آمدن ، کودکان می توانند اقدام به غذا خوردن کنند. لازم به ذکر می باشد که بهتر است رژیم غذایی خود را ابتدا از مایعات شروع کنند.

 

 

انتخاب بهترین دندانپزشک کودکان در تهران برای عصب کشی

برای انتخاب دندانپزشک کودکان خوب ، برای عصب کشی دندان در تهران می توانید از دوستان و آشنایان خود پرس و جو کنید یا در گوگل جستجو نمایید. پس از تحقیق و بررسی چند دندانپزشک اطفال خوب در تهران، کودک خود را نزد بهترین آن ها ببرید تا تحت معاینه و درمان قرار گیرد. به این نکته مهم توجه کنید که اگر کودک خود را به طور مرتب به چکاپ ببرید ، دندانپزشک می تواند با استفاده از تکنیک های جلوگیری از پوسیدگی دندان از بروز این مشکلات جلوگیری کند.

هزینه عصب کشی کردن دندان در تهران چقدر می باشد ؟

جهت اطلاع از هزینه عصب کشي دندان به متخصص دندانپزشک اطفال مراجعه نمایید.

دلایل عدم موفقیت عصب کشی دندان کودکان

مواردی که در پایین ذکر می شود همگی از علت های نا موفق بودن عصب کشی در دندان به شمار می روند.

  • باریک بودن کانال های دندان : در مواقع باریک بودن کانال ها این احتمال وجود دارد که دندان پزشک ، نتواند برخی از کانال ها را تشخیص دهد.
  • عفونت مجدد کانال های دندان : عمدتا به دلیل استفاده نامناسب از روکش دندان و یا تاخیر در استفاده از روکش ، بروز پوسیدگی جدید در دندان ، مبتلا شدن به بیماری لثه ، ایجاد شکستگی یا ترک خوردگی دندان ممکن است همگی از موارد عفونت مجدد دندان باشد.

پیشگیری از پوسیدگی و عصب کشی دندان

برای سلامت نگهداشتن دندان کودک خود ارزش قائل باشید. در جهت مقابله با پوسیدگی دندان شیری فرزند خود می بایست اقدامات زیر را انجام داد:

  • رعایت بهداشت دهان و دندان کودک : به کودک خود استفاده درست از مسواک را آموزش دهید.
  • فیشور سیلانت : با کمک گرفتن از متد فیشور سیلاانت می توان شیار های دندان های دائمی کودک را با استفاده از این متد پر کرده و از جمع شدن غذا بر روی آن جلوگیری شود.
  • فلوراید : علاوه بر درست مسواک زدن دندان کودک به او روش مصرف دهان شویه های حاوی فلوراید را یادآور شوید. زیرا این مواد موجب پیشگیری از پوسیدگی خواهد شد.

چه زمان طول می کشد که پوسیدگی به عصب برسد ؟

به طور حتم نمی توان این موضوع را پیش بینی کرد زیرا به عوامل متعددی بستگی دارد همانند شرایط بهداشت دندان و دهان ، تغذیه مناسب و همچنین محل پوسیدگی. عمدتا پوسیدگی در دندان های شیری بیشتر و سریع تر به عصب آسیب می رساند.

انواع عصب کشی دندان شیری کودکان در تهران

از انواع عصب کشی دندان شیری کودکان در تهران با دکتر حجازی به موارد زیر می توان اشاره کرد :

  • پالپوتومی : در حالتی که پوسیدگی مربوط به بخش بالای پالپ باشد ، عموما برای درمان از این روش استفاده می شود.
  • پالپکتومی : در مواقعی که بافت پالپ در تمامی ساختار ریشه دندان دچار عفونت شده باشد این متد را پیش می گیرند.
ثبت نام
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد درون خطی
دیدن همه سوالات