دندان پزشکی کودکان

دکتر حجازی

دندان های شیری

کودک در ۶ ماهگی اولین دندان ها را درمی آورد که این دندان ها شیری می باشند، مابقی دندان ها تا سن ۳ _ ۲ سالگی رشد می کنند. تعداد دندان های شیری در هر فکی ۱۰ عدد و در کل دهان ۲۰ عدد می باشد. برخی از والدین تصور می کنند که زود خراب شدن دندان ها و کشیدن آن ها اهمیتی ندارد و دندان های دائمی جایگزین آن ها می گردند به همین دلیل مراقبت های لازم را جهت نگه داری از دندان های اولیه انجام نمی دهند، در صورتی که حفظ و نگه داری از دندان شیری بسیار حائز اهمیت می باشد. از این رو در این مقاله از دکتر ماندانا حجازی ، دندانپزشک کودکان کرج به راه های نگهداری و مراقبت از دندان های اولیه کودکان پرداخته شده است.

 

 

دندان های شیری - دکتر حجازی

 

فهرست مطالب

افتادن دندان شیری در ۵ سالگی

این دندان ها در کودکان از سن ۶ سالگی شروع به افتادن می کنند که از دو دندانی که در جلو فک بالا و پایین قرار دارند آغاز می شود. دندان های شیری ممکن است ۶ ماه زود تر یا ۶ ماه دیر تر شروع به افتادن کنند اما در کل در سن ۵ سالگی باید از دندان های کودک عکس گرفته شود که با این عکس دندانپزشک اطفال تشخیص می دهد که آیا این دندان لق می شود یا کج در می آید. در سن ۵ سالگی کودک باید به دندانپزشک کودکان خوب د کرج ، مراجعه کند که اگر دندان های او فرم طبیعی نداشته باشد، لازم است که کشیده شوند.

رویش دندان دائمی پشت دندان شیری

مهم ترین نکته این است که اگر دندانی سر جای خود رشد نکند امکان دارد کج در بیاید. دندان های دائمی باید در زیر دندان های شیری بیرون بزنند اگر به این گونه نباشد دندان های دائمی پشت دندان های اولیه در می آیند ، در این زمان است که مادر متوجه می شود دندان های کودکش سر جای خود رشد نکرده اند. اگر این اتفاق بی افتد دندان شیری لق نمی شود و با فشاری که همیشه با سمت بالا می آورد، ریشه دندان را به مرور تخریب می کند. به همین دلیل است که مراجعه به بهترین متخصص دندانپزشکی کودکان کرج لازم می باشد.

مراقبت از دندان های شیری

  • از خواباندن کودک با بطری و شیر دادن به او در شب پرهیز کنید.
  • پس از هر بار شیردهی، دندان های کودک را با گاز تمیز کنید.
  • رژیم غذایی مناسبی برای کودک خود در نظر بگیرید.
  • از دادن مواد قندی و نشاسته ای به صورت میان وعده به کودک خود پرهیز کنید.
  • تا جایی که ممکن است کودک را از خوردن تنقلات شیرین بازدارید.
  • اگر کودک مواد قندی مصرف کرد بلافاصله دندان های او را تمیز کنید تا موجب پوسیدگی نشود.

ترمیم دندان های شیری در کرج

در شرایطی که پوسیدگی دندان شیری به مینا و عاج دندان نفوذ پیدا کرده باشد ، دندان نیاز به ترمیم پیدا می کند که این ترمیم می تواند با آمالگلم ، مواد نقره ای رنگ و یا کامپوزیت ، مواد سفید همرنگ دندان انجام شود. در شرایطی که تاج دندان شیری به صورت وسیعی تخریب شده باشد ، لازم است از جنس استیل ضد رنگ برای روکش مخصوص دندان کودکان استفاده نمود. انتخاب نوع ترمیم لازم است بعد از انجام معاینات لازم توسط دندانپزشک اطفال کرج مشخص شود ؛ زیرا در شرایطی ممکن است ترمیم برای کودک مناسب و یا امکان پذیر نباشد.

 عصب کشی دندان شیری در کرج

خوب است این نکته را بدانید که عصب کشی دندان کودکان با بزرگسالان کمی متفاوت بوده و ممکن است بر اساس وضعیت رادیوگرافی دندان ، تنها عصب تاج و یا دندان شیری و ریشه تحت درمان قرار بگیرند.

آیا ممکن است عصب کشی دندان شیری به عصب دندان دائمی آسیب وارد کند ؟

خیر ، در واقع عصب کشی دندان های شیری در کرج ، هیچگونه صدمه و آسیبی به ریشه دندان های دائمی وارد نمی کند. از آنجایی که دندان های اولیه لازم است تا سن مشخصی در حفره دهان باقی بمانند ، حفظ این دندان ها از اهمیت بالایی برخوردار بوده ؛ چرا که در رویش صحیح دندان های دائمی و تغذیه کودک تاثیر گذار هستند.

آیا کودک می تواند درد عصب کشی دندان را تحمل کند ؟

در این پروسه به کمک روش های کنترل رفتاری و بی حس نمودن دندان ، عصب کشی دندان شیری انجام می شود ؛ از این رو درد و ناراحتی برای کودک ایجاد نمی شود. توصیه می شود والدین از انتقال استرس و اضطراب به کودک در خصوص نحوه درمان ، خودداری نمایند.

چرا دندان های شیری به ترمیم نیاز دارند ؟

در واقع باید بدانید که لزوم ترمیم دندان های شیری در کرج ، به اهمیت دندان های اولیه ارتباط دارد. دندان ها در شکل گیری فک و دهان نقش مهمی دارند و افرادی که دندان شیری آن ها به پوسیدگی و یا مشکلات جدی دچار می شود ، ممکن است این مسئله در آینده منجر به بروز مشکلات مهمی در فک و دندان های دائمی کودک شود. به همین دلیل در ادامه به موارد مهمی در خصوص دلایل ترمیم دندان های اولیه کودک اشاره شده است :

  1. پر کردن و ترمیم دندان کودک از بروز و گسترش عفونت پیشگیری می کند.
  2. حالت دندان ها و لبخند کودک بر اعتماد به نفس او تاثیر دارد.
  3. سالم بودن دندان ها در جویدن و تغذیه مناسب کودک نقش دارند.
  4. دندان های شیری ، الگویی برای رویش دندان های دائمی به شمار می آیند و در صورتی که دندان به دلیل کشیدن و یا افتادن به موقع از دست برود ، دندان دائمی در جای نامناسبی شروع به رشد خواهد کرد.
  5. عدم درمان پوسیدگی دندان اولیه می تواند منجر به دندان درد شدید و ایجاد آبسه دندان کودکان شود.
  6. دندان های شیری به کودک کمک می کنند تا به راحتی صحبت نماید.
  7. در صورتی که دندان های اولیه دچار پوسیدگی شوند و زودتر بیفتند ، این مسئله در رشت دندان های دائمی تاثیرگذار خواهد بود.

ترتیب افتادن  و رویش دندان های شیری چگونه است ؟

در ابتدا باید بدانید که افتادن دندان های شیری و رویش دندان های دائمی در همه کودکان یکسان نمی باشد و در هر یک از آن ها با توجه به عوامل متعددی متفاوت است. اما به طور کلی و در حالت نرمال ، افتادن دندان ها به شرح زیر است.

  • افتادن دندان های جلویی و مرکزی حدود ۶ الی ۷ سالگی (رویش دندان های جلویی و مرکزی هر دو فک ، از ۵ ماهگی تا ۷ ماهگی )
  • افتادن دندان های پیش جانبی حدود ۷ الی ۸ سالگی ( رویش دندان های پیش جانبی حدود ، ۹ الی ۱۶ ماهگی )
  • افتادن دندان های نیش حدود ۹ الی ۱۲ سالگی ( رویش دندان های نیش حدود ۱۸ الی ۲۴ ماهگی )
  • افتادن دندان های آسیاب حدود ۹ الی ۱۱ سالگی ( رویش دندان های آسیاب حدود ۱۴ الی ۱۸ ماهگی )
  • افتادن دندان شیری کرسی دوم  حدود ۱۰ الی ۱۲ سالگی ( رویش دندان های شیری کرسی دوم حدود ۲۳ الی ۳۰ ماهگی )

چگونه متوجه شویم دندان شیری است یا اصلی ؟

جالب است بدانید که بسیاری از والدین قادر به تشخیص اصلی و شیری بودن دندان کودکانش نمی شوند.  اولین راه برای تشخیص دندان شیری از نوع اصلی شکل و ظاهر آن است. همچنین از لحاظ رنگ ، دندان شیری رنگ روشن تری به نسبت دندان های دائمی دارند. دندان های شیری به استخوان فک جوش نخورده اند و با کوچک ترین ضربه ممکن است بی افتند ، همچنین تعداد این دندان ها ۲۰ عدد بوده در حالی که دندان های دائمی و اصلی ۳۲ عدد هستند. در آخر باید بدانید که نوع شیری دندان ها مینا و عاج شکننده تر و باریک تری نسبت به نوع دائمی و اصلی دارد.

ثبت نام
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد درون خطی
دیدن همه سوالات