دندان پزشکی کودکان

دکتر حجازی

بریج دندان کودکان + دکتر ماندانا حجازی

در صورتی که فرد دندان‌های خود را از دست بدهد، این شرایط می‌تواند باعث شود دندان‌های باقیمانده در دهان از محل خود جابجا شده و به سمت فضای خالی انحراف پیدا کنند. علاوه بر این همواره ممکن است مواد غذایی در فضای بین دندان‌ها گیر کرده و ریسک ایجاد پوسیدگی دندان و ابتلا به بیماری‌های لثه را افزایش دهد. هنگامی که تعداد زیادی از دندان‌ها از بین بروند، این شرایط می‌تواند باعث وارد شدن آسیب به عضلات صورت شده و مشکلات خاص در ارتباط با افتادگی پوست، وضعیت صحبت کردن و نیز وضعیت ظاهری فرد ایجاد کند. امروزه می‌توان برای کار گذاشتن پل دندانی از ساختار دندان‌های طبیعی یا ایمپلنت استفاده کرد. به این ترتیب دکتر ماندانا حجازی ، متخصص دندانپزشکی اطفال می‌تواند یک یا چند دندان شما را در یک ردیف جایگزین کرده و از پروتز ثابت برای تثبیت آن در محل استفاده کند. در نتیجه انجام این کار، یک بریج یا پل در دهان فرد تشکیل خواهد شد. از طرف دیگر، معمولاً در دو طرف بریج روکش‌های دندان قرار دارد که بر روی دندان‌های سالم مجاور فضای باز یا روی ایمپلنت قرار گرفته و از این طریق فضای خالی به نحو مناسب پوشانده می‌شود. این پروسه درمانی برای اطفال نیز کاربرد داشته که به آن بریج دندان کودکان گفته می شود.

 

 

بریج دندان کودکان - دکتر حجازی

فهرست مطالب

بریج دندان کودکان در کرج

از طرف دیگر، معمولاً در دو طرف بریج روکش‌های دندان قرار دارد که بر روی دندان‌های سالم مجاور فضای باز یا روی ایمپلنت قرار گرفته و از این طریق فضای خالی به نحو مناسب پوشانده می‌شود. بریج‌های دندان ثابت از مواد مختلف همچون بریج‌های تمام فلزی، بریج‌های ساخته شده با ترکیب فلز و پرسلن (PFM) و بریج‌های تمام سرامیکی ساخته می‌شوند. به این ترتیب نوع مواد استفاده شده برای ساخت بریج بر هزینه درمان بیمار تاثیر خواهد داشت.

بریج دندان یا دندان مصنوعی ثابت چیست ؟

بریج (دندان مصنوعی ثابت) ابزاری است که برای پر کردن فاصله بین دندان‌ها در مواردی استفاده می‌شود که یک یا چند دندان فرد از بین رفته باشند. بریج‌های ثابت در محل بسته شده و فقط با استفاده از خدمات دندانپزشکی حرفه‌ای قابل جداسازی هستند. این شرایط در حالی است که بریج‌های متحرک را می‌توان در هر زمان دلخواه از دهان خارج کرده و تمیز کرد. توجه داشته باشید بریج‌های ثابت پایداری بیشتر در مقایسه با بریج‌های متحرک دارند.

چگونه می توان طول عمر بریج های را افزایش داد ؟

بکارگیری از نخ دندان ، استفاده مداوم از مسواک روزانه دو مرتبه می تواند از بروز پوسیدگی های دندانی پیشگیری کند ، در نتیجه توصیه می شود قبل از بکارگیری از بریج ها سایر دندان ها از لحاظ سلامت به طور کامل بررسی و معاینه شوند تا پوسیدگی دندان ها و بیماری های لثه در روند سلامت سایر دندان ها تاثیر نگذارد. همچنین بهداشت دهان و دندان با دقت و به خوبی رعایت شود.

مزایای بکارگیری از بریج ها چیست ؟

بکارگیری بریج دندان می تواند مزایا و محاسنی را به همراه خود داشته باشد ، که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم کرد.

بهبود رشد فک و رشد بافت اطراف دهان

بهبود اعتماد بنفس: وجود دندان هایی سالم و مرتب می تواند به هنگام لبخند زدن سبب افزایش اعتماد بنفس شود.

بهبود سلامت روانی: در صورتی که خردسالان دچار یک ناهنجاری فیزیکی همانند کمبود دندان شوند ، در معرض تمسخر همسن و سالان خود قرار خواهند گرفت ، که ممکن است این موارد در وجود آن ها نهادینه شود ، که در سلامت روان آن ها تاثیر خواهد گذاشت.

کمک به داشتن تغذیه ای صحیح: هضم زمانی آغاز می شود که غذا وارد دهان شود ، جویدن مرحله بعدی آن است ، که در صورت درست انجام نشدن آن می تواند مشکلات گوارشی بسیار زیادی را به همراه داشته باشد. اگر کودکان نتوانند به راحتی غذای خود را بجوند نمی توانند از خوردن غذای سالم  لذت ببرند و همین امر موجب می شود که به غذا بی علاقه شوند و حتی دچار سوء تغذیه شوند.

بهبود نحوه صحبت: دندان های سالم موجود در دهان می توانند توانایی ادای صحیح کلمات را و اصوات به درستی شنیده شوند ، دندان های سالم شیوه صحیح گفتار را بهبود بخشیده و دایره لغات  و مهارت های ارتباطی کودکان را نیز افزایش می دهد. این موضوع سبب می شود تا کودکان به راحتی با دوستان خود و خانواده ارتباط بر قرار کنند و ایده ها و افکار خود را به راحتی به اشتراک بگذارند.

ارتقای سلامت و رشد روحی و روانی: بهبود ظاهر کودکان ، منجر به رشد فیزیکی ، طبیعی تر آن ها نیز خواهد شد ، که سازگاری اجتماعی و عاطفی آن ها را تقویت خواهد کرد.

چرا کودکان به حفظ فضا نیاز دارند ؟

در صورتی که کودک شما یک یا چند دندان خود را از دست داده باشد، این شرایط می‌تواند بر وضعیت ظاهری کودک و سلامت دهان و دندان وی تاثیر قابل توجه داشته باشد. در حقیقت دندان‌های شیری دارای تاثیر بااهمیت در ارتباط با وضعیت غذا خوردن و صحبت کردن کودک هستند. به این ترتیب از دست دادن این دندان‌ها می‌تواند مشکلات خاص برای کودک ایجاد کند. همچنین این دندان‌ها دارای نقش موثر در ارتباط با رشد دندان‌های دائمی هستند. به همین دلیل لازم است مراقبت کافی در ارتباط با دندان‌های شیری تا زمان شروع رشد دندان‌های دائمی وجود داشته باشد. به هر حال، در صورتی که کودک یک یا چند دندان شیری خود را به دلایل مختلف از دست بدهد، فضانگهدار می‌تواند یک روش عالی برای بازیابی سلامت دهان و دندان و نیز اصلاح وضعیت ظاهری کودک باشد. به هر حال، از بین رفتن دندان‌ها می‌تواند باعث وارد شدن فشار غیرعادی به لثه‌ها یا سایر بافت‌های دهان شده و برخی مشکلات و شرایط آسیب‌زا را برای کودک به همراه داشته باشند. امروزه از بریج در بزرگسالان و فضانگهدار در كودكان برای پیشگیری از این مشکلات و نیز جلوگیری از حرکت دندان‌ها به سمت ناحیه خالی ایجاد شده در نتیجه از بین رفتن دندان‌ها استفاده می‌شود. از طرف دیگر افزایش ریسک ابتلا به بیماری‌های لثه یکی از بدترین عوارض جانبی از دست دادن دندان‌ها است که امکان جلوگیری از آن با استفاده از بریج وجود دارد. علاوه بر این از دست دادن دندان‌ها می‌تواند باعث ایجاد مشکلات گفتاری برای فرد شود و به همین خاطر لازم است این مشکل به‌موقع تحت درمان قرار گیرد.

انواع مختلف بریج‌های چیست ؟

متخصصین از سه نوع اصلی بریج برای رفع مشکلات مربوط به از دست دادن دندان‌ها به شرح زیر استفاده می‌کنند:

بریج‌های ثابت معمولی

بریج‌های معمولی که به اختصار به آن‌ها بریج دندان گفته می‌شود، از یک دندان مصنوعی در وسط و دو روکش دندان در دو طرف بریج تشکیل می‌شوند. در حقیقت این بریج‌ها به صورتی طراحی شده‌اند که بر روی دو دندان مجاور فضای خالی قرار گیرند. به همین خاطر به این بریج‌ها معمولاً دندان‌های پایه‌دار (abutment teeth) گفته می‌شود.

بريج‌های رزین یا مریلند

بریج‌های رزین یا بریج‌های مریلند یک نوع خاص از بریج دندان کودکان هستند که در آن‌ها برای نگه داشتن دندان مصنوعی در محل از بال‌ها یا زائده‌های مخصوص در دو طرف دندان مصنوعی استفاده می‌شود. به این ترتیب دندان مصنوعی به پشت دندان‌های مجاور متصل شده و در محل تثبیت می‌گردد. در واقع بریج مریلند یک نوع خاص از بریج است که با چارچوب فلزی خاص و زائده‌های مشخص در دو طرف دندان مصنوعی ساخته می‌شود. در ادامه برای متصل کردن بال‌ها یا زائده‌های این نوع بریج به مینای پشت دندان‌ها از یک چسب قوی استفاده می‌گردد. استفاده از این نوع بریج کار گذاشتن سریع آن با حداقل آسیب به دندان‌های مجاور را امکان‌پذیر می‌کند. به هر حال از این نوع بریج معمولاً برای جایگزین کردن دندان از بین رفته در جلوی دهان استفاده می‌شود. مزیت اصلی استفاده از بریج مریلند در ارتباط با تغییرات به نسبت ناچیز در دندان‌های طبیعی اطراف بریج می‌باشد. علاوه بر این معمولاً بریج‌های مریلند ارزان‌تر از بریج‌های استاندارد هستند.

 

بریج دندان کودکان - دکتر حجازی

 

 

فرآیند کار گذاشتن بریج دندان کودکان در دهان چگونه انجام می‌شود ؟

تکمیل این فرآیند معمولاً به دو جلسه ملاقات با دندانپزشک کودکان نیاز دارد. در اولین جلسه ملاقات، متخصصین دندان‌های دو طرف فضای خالی ایجاد شده از طریق برداشتن یک بخش از مینای دندان و عاج آماده می‌کنند تا به این ترتیب کار گذاشتن روکش بر روی آن‌ها امکان‌پذیر شود. با توجه به اینکه بریج دندان کودکان می‌بایست به منظور اطمینان از قرارگیری مناسب دندان‌ها بر روی یکدیگر و مطابقت با دندان‌های مقابل به صورت بسیار دقیق در دهان بیمار کار شود، لازم است به این منظور قالب‌های لازم از وضعیت دهان و دندان تهیه شده و این قالب‌ها به لابراتوار دندانپزشکی برای ساخت بریج ارسال شوند. به این منظور متخصصین از یک بریج موقت برای حفاظت از دندان‌ها و لثه‌های کودک برای مدت دو هفته تا هنگام ساخته شدن بریج نهایی استفاده خواهند کرد. در طول جلسه دوم ملاقات با دندان‌پزشک، بریج موقت از دهان خارج شده و بریج جدید ساخته شده از پرسلاین یا فلز اصلاح و تنظیم می‌شود تا به این ترتیب دندان‌پزشک بتواند از مناسب بودن آن قبل از چسباندن بریج در محل مطمئن گردد.

چه موادی برای ساخت بریج دندان کودکان مورد استفاده قرار می‌گیرند ؟

امروزه بریج‌ها از فلزات گران‌بها مثل طلا، فلزات غیر گران‌بها، پرسلاین، یا ترکیبی از این مواد ساخته می‌شوند. به این ترتیب پرسلاین اغلب به فلزات مورد نظر برای ساخت بریج متصل می‌شود.

طول مدت دوام و ماندگاری بریج دندان چقدر است ؟

با رعایت مناسب بهداشت دهان و دندان و استفاده منظم از معاینات دندانپزشکی، در اکثر موارد طول مدت دوام و ماندگاری بریج بیش از ۱۰ سال خواهد بود.

چگونه می‌توان از بریج دندان کودکان مراقبت کرد ؟

با دو بار مسواک زدن در روز و یک بار نخ دندان کشیدن می‌توان از پوسیدگی دندان و ابتلا به بیماری‌های لثه پیشگیری کرد. در حقیقت این شرایط می‌تواند باعث از دست دادن دندان‌ها شود. به این ترتیب در هنگام استفاده از بریج لازم است سلامت سایر دندان‌های سالم و قوی باقیمانده در دهان حفظ شده و به‌طور خاص برای حفاظت از بریج به وضعیت دندان‌های نگهدارنده و تثبیت کننده بریج در محل توجه شود.

هزینه درمان بریج دندان کودکان در کزج چقدر است ؟

هزینه درمان با بریج دندان اطفال در کرج به فاکتورهای متعدد شامل موارد زیر بستگی دارد :

  • نیاز احتمالی به استفاده از روش‌های درمان اضافی (مثل پر کردن دندان یا عصب‌کشی) در یک یا دو دندان کنار بریج
  • سطح تکنیک هنری دندان‌پزشک و تکنیسین لابراتوار
  • موقعیت مطب دندان‌پزشک
  • پوشش بیمه‌ای ارائه شده توسط شرکت‌های ارائه دهنده خدمات بیمه
  • نوع مواد مورد استفاده برای ساخت بریج
  • مقدار آماده‌سازی مورد نیاز برای کار گذاشتن بریج در دهان

به منظور ساخت بریج ها از چه موادی استفاده می شود؟

امروزه برای ساخت بریج دندان ها از دو نوع مواد بکارگرفته می شود ، فلزات گران بها همانند طلا و فلزات غیر گران بها همانند پرسلان این دو نوع مواد از لحاظ مقاومت و ساختاری می توانند بسیار مفید باشند. لازم به ذکر بوده بریج هایی با جنس پرسلان بسیار بیشتر از نوع دیگر آن ها در میان افراد کاربرد دارد.  ساخت بریج در کودکان در شرایط خاص و با انجام ملاحظات خاصی قابل انجام است.

انواع بریج

بریج قدیمی : این نوع بریج بسیار پرکاربرد می باشد و از فلز ، سرامیک و یا چینی جوش خورده ساخته می شود.

بریج معلق : زمانی که فقط در یک سمت دندان فضای خالی وجود داشته باشد بریج معلق کاربرد دارد. این نوع بریج دندان کودکان ، برای دندان های عقب توصیه نمی شود ؛ زیرا نیروی دندان ها در عقب دندان زیاد می باشد و استفاده از بریج کانتیلور به دندان ها آسیب وارد می کند.

بریج پیوندی مریلند

  • این بریج از چینی جوش خورده به فلز یا لثه ها و دندان پلاستیکی با بدنه چینی یا فلزی ساخته می شود. این کناره های چینی یا فلزی به یک سمت پل دندان خود کودک پیوند زده می شود.
  • بریج متحرک این نوع بریج معمولا ارزان قیمت است اما باید بدانید که پایداری بریج های ثابت را ندارد ؛ زیرا عملکرد دو نوع متحرک و ثابت یکسان نیست و بریج های متحرک را می توان از دهان خارج نمود.

دوام بریج

بریج ها ماندگاری زیادی دارند و تا ۱۰ الی ۱۵ سال می توانند در دهان باقی بمانند. در صورتی که بهداشت دهان و دندان ها به خوبی رعایت شود ، ماندگاری آن افزایش خواهد یافت.

مراقبت از بریج دندان اطفال

همانطور که اشاره شد مراقبت از بریج ها موجب افزایش ماندگاری آن خواهد شد. سالم نگه داشتن دندان ها بسیار مهم می باشد و موفقیت بریج دندان کودکان به نوع انتخابی و پایه محکمی که دندان های کناری آن را در اختیار قرار می دهد ، بستگی دارد. کشیدن نخ دندان ، مسواک زدن و دهانشویه به صورت روزانه از ابتلا به بیماری های لثه ، پوسیدگی دندان ها و همچنین افتادن دندان ها جلوگیری می کند. شیوه صحیح مسواک زدن و نخ دندان کشیدن را به کودک خود آموزش دهید به این ترتیب می توانید از بسیاری از مشکلات دهان و دندان کودکان جلوگیری نمایید.

تاثیر بریج بر غذا خوردن

زمانی که دندان های از دست رفته با بریج دندان جایگزین می شود ، غذا خوردن را راحت تر می کند. تا زمانی که شما به بریج عادت کنید بهتر است غذا را تکه تکه نمایید و غذاهای نرم بخورید.

تاثیر بریج بر شیوه گفتار

زمانی که شما دندان خود را از دست می دهید ، صحبت کردن و ادای برخی حروف برای شما دشوار می شود. بعد از قرار دادن بریج روی دندان های جلویی ، صحبت کردن بهبود پیدا می کند و شما می توانید به خوبی صحبت کنید.

ثبت نام
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد درون خطی
دیدن همه سوالات