دندان پزشکی کودکان

دکتر حجازی

دندانپزشکی تحت بیهوشی

ترس از دندانپزشکی و حالت تهوع غیر قابل کنترل که به آن رفلکس گگ می گویند و بسیاری از عوامل دیگر موجب می شود تا از درمان سدیشن در دندانپزشکی تحت بیهوشی استفاده شود . سدیشن به بیهوشی سطحی گفته می شود که همانند خواب عمیق است و در مطب نیز می توان از آن استفاده کرد . دکتر ماندانا حجازی دندانپزشک کودکان در تهران ، با بکارگیری از این پروسه درمانی فوق العاده ، بدون آن که به کودکان درد و فشاری وارد شود ، درمان را به بهترین شکل ممکن ارائه می دهد.

 

دندانپزشکی تحت بیهوشی - دکتر ماندانا حجازی در تهران

 

فهرست مطالب

دندانپزشکی تحت بیهوشی در تهران

برخی از افراد ترس از دندانپزشکی دارند و کلمه بیهوشی نیز موجب ترس آن ها می شود ؛ اما سدیشن یا بیهوشی سطحی یک تفاوتی با بیهوشی عمومی دارد و آن هم این است که فرد به صورت سطحی بیهوش می شود و درد و اعمال درمان را احساس نمی کند . از این روش برای افرادی استفاده می شود که فوبیای دندانپزشکی دارند.

کنترل ترس در دندانپزشکی

حتی اسم دندانپزشکی که به میان می آید عده ای عرق سرد بر روی پیشانی شان می نشیند ، حتی برخی به یاد تجربیات بدشان می افتند . ترس از دندانپزشکی یکی از فوبیا های رایج میان افراد است که موجب می شود تا آن ها به دندانپزشکی مراجعه نکنند . این ترس درجات متفاوتی دارد ، در بعضی شرایط و در برخی از افراد ، این ترس به گونه ای است که در حالت عادی نمی توان بیمار را درمان کرد و لازم است از بیهوشی استفاده شود . برای درمان دندانپزشکی کودکان ابتدا باید تحقیقات لازم را انجام دهید که مراکز دندانپزشکی با بیهوشی معتبری را برای درمان انتخاب کنید تا برای درمان خیالتان راحت باشد . در تحقیقات انجام شده ۷۵% از مردم دچار این ترس هستند و در میان این افراد ۱۰ – ۵ درصد هستند که این ترس به گونه ای است که حتی در مواقع بروز درد دندان بسیار شدید ، حاضر به مراجعه به دندانپزشک نیستند . برخی از افراد هنگامی به دندانپزشک مراجعه می کنند که مشکل جدی پیدا کرده باشند . این مشکل بیشتر در خانم ها و آقایان جوان اتفاق میفتد.

 

 

ترس کودکان از دندانپزشکی

کودکان نیز ترسی شبیه ترس بزرگسالان دارند آن هم به دلیل تجربه تلخی که  داشته اند یا احساس ترسی که هم سن هایشان برایشان تعریف کرده اند . همچنین کودکان به دلیل تجربیاتی که از بزرگترها در هنگام مراجعه به دندان پزشک شنیده اند ، دچار این ترس شده اند . برخی از والدین برای تنبیه یا ترساندن کودک او را از دندانپزشک می ترسانند به همین دلیل است که کودک دچار ترس از دندانپزشک می شود و از دندانپزشکی به عنوان محلی ترسناک یاد می کند . در برخی مواقع ترس کودک به شدتی است که نمی توان او را بر روی صندلی نگه داشت و دندانپزشک ناچار است از بیهوشی سطحی یا سدیشن استفاده کند . ترس از دندانپزشکی بعضی مواقع به حدی است که مشکلات جدی برای بیمار و دندانپزشک به وجود می آورد . بسیاری از افراد به دلیل این ترس حتی با وجود درد ، پوسیدگی و مشکلات لثه به دندانپزشک مراجعه نمی کنند و این مشکلات بیشتر می شوند و در نتیجه لثه یا دندان ها تخریب می گردد . پس از مدتی دندان ها شکسته می شوند ، لثه ها تحلیل رفته و خونریزی می کنند . دهان بوی بد می گیرد و بیمار برای جویدن به مشکل می خورد و خیلی زود در سلامت جسمی او اختلال ایجاد می شود . برای اطلاع از هزینه بیهوشی دندانپزشکی می توانید به دندانپزشک کودکان مراجعه کرده از او بخواهید تا هزینه ی درمان را در اختیار شما قرار دهد.

آیا دندانپزشکی تحت بیهوشی عوارض دارد ؟

باید بگوییم که برای عدم تجویز بیهوشی در دندانپزشکی کودکان موارد منع بسیار کمی وجود دارد ؛ اما با این وجود بهترین دندانپزشک کودکان ابتدا تمامی شرایط بیمار را می سنجد و پس از آن اقدام به درمان دندانپزشکی تحت بیهوشی در کودکان می کند ؛ اما به این نکته مهم توجه کنید که حتما برای درمان تحت بیهوشی به بهترین دندانپزشک کودکان مراجعه کنید . خوب است بدانید در صورتی که به یکی از بیماری های زیر مبتلا هستید بهتر است پیش از اقدام به انجام تعمیر دندان  تحت بیهوشی ، با پزشک خود مشورت کنید :

فشار خون : از آنجایی که سدیشن ممکن است مقداری منجر به کاهش فشار خون شود ، انجام آن برای کسانی که فشار خون پایینی دارند با ریسک زیادی همراه خواهد بود .

بیماری های مربوط به سیستم ایمنی : تجربه نشان داده است که انجام دندانپزشکی تحت بیهوشی در برخی از موارد منجر به واکنش بدن نسبت به عفونت می شود ، از همین رو بیمارانی با سیستم ایمنی ضعیف باید پیش از اقدام با پزشک خود مشورت کنند .

مشکلات گوارشی : از آنجایی که ایجاد حالت تهوع و یا استفراغ بعد از دندان پزشکی تحت بیهوشی طبیعی است ، افراد دارای مشکلات گوارشی ممکن است کاندید خوبی در انجام این پروسه نباشند .

 

دندانپزشکی تحت بیهوشی

 

مدت زمان بیهوشی چقدر می باشد ؟

مدت زمان بیهوشی کودک به تعداد کارهایی که بیمار نیاز دارد، تعیین می شود، مدت زمان بیهوشی ممکن است ۱ الی چند ساعت طول بکشد.

هزینه دندانپزشکی تحت بیهوشی با دکتر حجازی چقدر می باشد ؟

زمانی که برای انجام خدمات دندانپزشکی ، دندانپزشک کودکان ، دندانپزشکی تحت بیهوشی را تجویز می کند تمامی مشکلات دندانی کودک اعم از ترمیم ، عصب کشی ، جرمگیری و بروساژ و غیره در یک جلسه انجام می شود . هزینه دندانپزشکی با این روش با توجه به فاکتورهای متعدد تعیین می شود. به این نکته مهم توجه کنید که صرفا به خاطر هزینه کمتر به هر دندانپزشکی مراجعه نکرده و ابتدا درباره او تحقیق کنید . همچنین ابن هزینه ها بر حسب فاکتور هایی نظیر :

تخصص دندان پزشک : میزان تخصص ، مهارت و تجربه دندان پزشک ، ریسک خطر دندان پزشکی تحت بیهوشی را کاهش داده و در افزایش هزینه ها تاثیر دارد .

نوع خدمات دندان پزشک : باید بدانید هزینه های مبنی بر مشکل دندان ها با هزینه های دندانپزشکی تحت بیهوشی جمع بسته خواهد شد ، از همین رو در صورتی که نوع خدمات دندان پزشک عصب کشی و یا ایمپلنت باشد ، هزینه های ناشی از بیهوشی نیز دستخوش تغییراتی خواهد شد .

نوع دارو بیهوشی : همانطور که اشاره کردیم روش های مختلفی در نوع دارو بکار برده شده در بیهوشی وجود دارد که بسته به تشخیص پزشک می تواند متغیر باشد .

در انتها نیز در نظر داشته باشید در صورتی که بیمه باشید ، بخشی از هزینه ها با توجه به نوع بیمه تحت پوشش به بیمار بازگرداننده خواهد شد .

سوالات متداول در دندانپزشکی تحت بیهوشی

درباره سوالات متداولی که والدین می پرسند مقاله جامعی تهیه شده و در وب سایت موجود است که می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر به آن مراجعه کنید ، همچنین می توانید از طریق وب سایت یا صفحه اینستاگرام سوالات خود را از خانم دکتر ماندانا حجازی یکی از بهترین متخصصین دندانپزشکی کودکان بپرسید.

بهترین دندانپزشک کودکان در تهران

دکتر ماندانا حجازی ، متخصص دندانپزشکی کودکان و نوجوانان ، دارای بورد تخصصی مى باشد؛ از خدمات ايشان می توانیم به مواردی که در ذیل ذکر شده اند ، اشاره کنیم:

  • ارتودنسی اطفال
  • فیشور سیلانت
  • فلوراید تراپی
  • فضا نگه دارنده ها
  • روکش دندان شیری
  • عصب کشی دندان شیری
  • دندانپزشکی تحت بیهوشی
  • و غیره

دندانپزشکی با بیهوشی در تهران توسط دکتر ماندانا حجازی

در بسیاری از مواقع ، علی رغم تمام تلاش های دندانپزشک اطفال ، برخی از کودکان با توجه به دلایل گوناگونی همچون پایین بودن سن ، عدم توانایی ذهنى و جسمى و از این قبیل موارد با دندانپزشک همکاری نکرده و این امر موجب می شود ، دندانپزشک اطفال ، نتواند درمان مورد نياز را انجام داده یا به اتمام برساند ؛ در این مواقع نیاز به انجام اعمال دندانپزشکی تحت بیهوشی ، می باشد .

در این زمان ، والدین بسیار نگران شده و از انجام اعمال دندانپزشکی همراه با بیهوشی ، خودداری می کنند ؛ در این رابطه باید ذکر شود که جای هیچ گونه نگرانی وجود نداشته و بیهوشی سبب بروز عوارض در کودکان آن ها نمی شود .

روش های گوناگونی جهت بیهوشی کودکان در حین دندانپزشکی ، وجود داشته که از شایع ترین آن ها می توانیم به آرامبخش خوراکی ، آرامبخش عمیق و بیهوشی عمومی اشاره کنیم .

انواع دارو های مورد استفاده در دندان پزشکی کودکان

آرامبخش خوراکی : در این روش ، با توجه به شرایط کودکان همانند سن ، وزن و از این قبیل موارد از داروهای خوراکی ، به منظور کاهش استرس و تنش آن ها استفاده می شود . معمولا در این روش از داروهایی استفاده می شود ، که سبب بروز کمترین عوارض در کودکان شود . البته اين روش تنها در موارد خاصى قابل انجام مى باشد.

آرامبخش عمیق : این روش از بیهوشی توسط متخصص بیهوشی ، انجام گرفته و کودکان به خوابی عمیق فرو می روند ؛ اما لازم به تذکر می باشد ، که تمامی اعمال حیاتی کودکان همچون تنفس ، بلع و غیره توسط خوشان انجام می گیرد .

بیهوشی عمومی : این روش از بیهوشی کودکان به منظور انجام اعمال دندانپزشکی ، آخرین انتخاب دندانپزشک اطفال است ؛ کودکان در این روش به طور کامل در اختیار دندانپزشک اطفال ، قرار می گیرند . در این روش ، دندانپزشک کودکان زمان بیشتری را در مقایسه با دو روش دیگر جهت انجام اعمال دندانپزشکی ، در اختیار دارد .

اقدامات قبل از آرامبخش خوراکی

  1. از ساعتی قبل از شروع درمان ( تقریبا ۳ ساعت ) ، کودک باید از خوردن و آشامیدن خودداری نماید ؛ چرا که معده پر در کودکان ، علاوه بر اینکه منجر به بروز حالت تهوع و استفراغ می شود ؛ بلکه موجب کاهش اثرگذاری دارو نیز می شود.
  2. پزشک معالج کودک خود را در جریان داروهای مصرف او قرار دهید.
  3. بهتر است ، کودک تان شب قبل از درمان ، به اندازه کافی استراحت کرده باشد.

مراقبت های بعد از آرامبخش خوراکی

  1. معمولا اثر گذاری داروهای آرامبخش ، به ۲۰ دقیقه زمان نیاز دارند ؛ والدین پس از این مدت ، باید کودک خود را زیر نظر بگیرند ؛ چرا که کودک ، توانایی حرکت به طور مستقل را نخواهد داشت.
  2. کودکان پس از گذشت یک ساعت از درمان ، می توانند اقدام به مصرف مایعات نمایند.
  3. تا ساعاتی پس از اتمام درمان ، به علت خواب آلودگی و گیجی کودک ، او را تنها نزارید.
  4. با دندانپزشکی تحت بیهوشی ؛ دیگر خاطره درمان در ذهن کودکان نمانده و رعب و وحشت آن ها مانع از ادامه درمان ، نخواهد شد.

 

دندانپزشکی تحت بیهوشی - دکتر ماندانا حجازی در تهران

 

دندانپزشکی تحت بیهوشی برای کدام دسته از کودکان تجویز می شود ؟

کودکان با ناتوانی های جسمی و ذهنی

برای آغاز فرایند درمان مشکلات دندان و فک ، در کودکان ناتوان و در شرایطی با مشکلات پیچیده ، لازم است تا درمان های دندانپزشکی تحت بیهوشی عمومی طی یک جلسه انجام شوند ، که این پروسه درمانی ایمن می باشد و کیفیت بالایی خواهد داشت.

کودکانی با اضطراب زیاد

در ابتدا بهتر است بدانید که مراجعه به دندانپزشکی و انجام هر گونه فرایند درمانی نباید منجر به شکل گیری خاطرات بد در ذهن کودکان شود ؛ زیرا در صورت وارد شدن هر گونه استرس و اضطراب ممکن است دیدگاه کودک به عنوان یک تهاجم تلقی شود و اثرات نامناسبی را از نظر روحی بر روی کودک باقی بگذارد.

نکته : علاوه بر موارد ذکر شده ممکن است این اثرات منفی تا بزرگسالی همراه کودک باقی بماند.

کودکان کم سن

اگر کودک شما سنی کم تر از ۳ سال را داشته باشد ، قادر به همکاری در دندانپزشکی نخواهد بود. ممکن است انجام برخی فعالیت های درمانی همچون فلوراید تراپی و ترمیمی های ساده در محیط مطب برای کودکان امکانپذیر باشد ؛ اما تکنیک های درمانی پیچیده همچون عصب کشی دندان یا قرار دادن روکش دندان شیری و ترمیمی های وسیع تر به دلیل عدم همکاری کودکان کم سن و سال امکان پذیر نباشد ، که در این مواقع لازم است از دندانپزشکی تحت بیهوشی بکار گرفته شود . لازم به ذکر است که برخی از کودکان بالای سه سال ممکن است همکاری های لازم را با دندانپزشک نداشته باشند ، که برای آن ها نیز روند درمانی با استفاده از بیهوشی عمومی انجام خواهد شد.

ثبت نام
اطلاع از
guest
2 دیدگاه ها
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
بازخورد درون خطی
دیدن همه سوالات
دانا
دانا
3 ماه ها گذشته

دکتر حجازی عزیز ، دخترم بیش فعالی داره ، دندانپزشکی تحت بیهوشی مناسب هستش ؟ بعدا مشکلی پیش نمیاد ؟ ممنون میشم راهنمایی کنید.

مریم
مریم
3 ماه ها گذشته

سلام من دخترم ۷ سالشه و هفته پیش جراحی لثه با بیهوشی انجام داده الان دائما بی قراری می کنه و سر درد داره . ممکنه بخاطره حساسیت به دارو بیهوشی باشه ؟