دندان پزشکی کودکان

دکتر حجازی

سوالات متداول دندانپزشکی کودکان + دکتر حجازی

یکی از موادی که والدین باید نسبت به آن توجه ویژه ای داشته باشند در رابطه با سلامت و بهداشت دهان و دندان کودکان است. در همین رابطه ممکن است سوالات بسیاری برای پدر و مادر ها ایجاد شود. از این رو قصد داریم در این مقاله از دکتر ماندانا حجازی ، بهترین متخصص دندانپزشکی کودکان و نوجوانا در کرج به سوالات متداول دندانپزشکی کودکان پاسخ دهیم. دکتر حجازی دارای بورد تخصصی ، عضوو هیئت علمی دانشگاه بوده و از جمله خدمات او می توان به ارتودنسی اطفال ، فیشور سیلانت ، فلوراید تراپی ، فضانگهدارها ، روکش دندان شیری ، عصب کشی دندان شیری ، دنـدانپزشکی تحت بیهـوشی اشاره نمود. با مطالعه این مقاله می توانید پاسخ بسیاری از پرسش های خود را در زمینه دندانپزشکی اطفال دریافت نمایید.

 

سوالات متداول دندانپزشکی کودکان - دکتر حجازی

 

فهرست مطالب

سوالات متداول دندانپزشکی کودکان به شرح ذیل می باشد :

سوال : بهترین متخصص دندانپزشکی کودکان کرج کیست و چگونه می توان آن را انتخاب کرد ؟

پاسخ : درباره نحوه انتخاب یک متخصص دندانپزشک خوب در مقالات متعددی به طور کامل توضیحاتی را مطرح نموده ایم که شما والدین عزیز می توانید برای انتخاب یک دندانپزشک اطفال خوب به آن مقالات مراجعه کنید.

سوال : اولین دندان های شیری کودک از چه زمانی رشد می کند؟

پاسخ : باید بگوییم اولین دندان های کودک از ۶ ماهگی شروع به رشد می کند و تا ۳ سالگی تمامی دندان های شیری کودک تکمیل می شود. بهتر است بدانید تعداد دندان های شیری ۲۰ عدد می باشد و در صورت افتادن دندان شیری حدود ۲ الی ۶ ماه طول می کشد تا دندان های دائمی رشد کنند، تعداد دندان های دائمی ۳۲ عدد می باشد.

سوال : مسواک مناسب کودکان چه مشخصاتی دارد؟

پاسخ : والدین باید با رویش اولین دندان کودک اقدام به تمیز کردن آن ها کنند، در ابتدا برای تمیز کردن دندان ها از گاز استریل یا یک دستمال نرم استفاده نمایند پس از آن برای مسواک زدن ، مسواکی را تهیه کنند که نرم باشد و باعث آسیب بافت لثه نشود و سر آن متناسب با اندازه دهان کودک باشد.

سوال : تکنیک های جلوگیری از پوسیدگی دندان چیست؟

پاسخ : زمانی که والدین کودک خود را برای معاینه به بهترین دندانپزشکی کودکان کرج ، می برند پس از معاینه بهترین متخصص دندانپزشکی کودکان برای جلوگیری از بروز پوسیدگی دندان از تکنیک هایی همچون فلوراید تراپی ، فیشورسیلانت و ارتودنسی پیشگیری استفاده می کند.

سوال : زمان مناسب برای اولین ویزیت چه زمانی می باشد؟

پاسخ : والدین بهتر است با رویش اولین دندان های شیری کودک خود را برای معاینه به دندانپزشکی کودکان ببرند تا تحت معاینه قرار گیرد.

 

پرسش و پاسخ دندانپزشکی کودکان

سوال : مناسب ترین تغذیه برای سلامت دندان های کودکان چیست؟

  • پاسخ : مصرف مواد حاوى قند و نشاسته به كمتر دو بار در روز تقليل يابد. استفاده از مواد غذايى حاوى فيبر به شستشوى دندانها كمك مى كنند.
  • در برنامه غذایی کودک خود استفاده از سبزیجات را اضافه کنید.
  • استفاده از مواد غذایی که دارای انواع ویتامین ها بخصوص ویتامین A باشد.
  • استفاده از مواد غذایی که مقدار زیادی پروتئین داشته باشد.

سوال : هر چند وقت یک بار کودک برای چکاپ باید به دندانپزشکی کودکان مراجعه کند؟

پاسخ : بهترین دندانپزشک کودکان معمولا توصیه می کند هر ۴ الی ۶ ماه یکبار کودک برای چکاپ باید به بهترین کلینیک دندانپزشکی کودکان کرج مراجعه نماید تا سلامت دندان های او حفظ شود.

سوال : آیا بهداشت دندان شیری مهم می باشد؟

پاسخ : یکی از پر تکرارترین سوالات متدوال دندانپزشکی کودکان است که باید بگوییم بله ، سلامت دندان های شیری باعث سلامت دندان های دائمی می شود، به همین علت والدین باید در نگهداری از دندان های کودک دقت بیشتری داشته باشند.

سوال : چه عواملی باعث پوسیدگی دندان می شود؟

پاسخ : انواع خاصی از باکتری در دهان وجود دارد که با مصرف انواع مواد غذایی شیرین در دهان باقی می ماند اسید تولید می کند و در صورتی که بهداشت دهان دندان نیز رعایت نشود به مرور زمان باعث پوسیدگی دندان می شود.

سوال : مراقبت از دندان کودکان چگونه می باشد؟

پاسخ : در مقاله مربوط به مراقبت از دندان کودکان به طور جامع مواردی را مطرح نموده ایم که والدین با مراجعه به آن می توانند اطلاعات لازم را کسب نمایند.

 

سایر سوالات متداول دندانپزشکی کودکان

  • کودک برای مسواک زدن به چه مدت زمان نیاز دارد ؟

بهترین زمان برای مسواک زدن کودکان ۲ الی ۳ دقیقه می باشد که برای افراد بزرگسال نیز به همین صورت است.

  • رویش دندان های کودک از چه زمانی شروع می شود ؟

به صورت طبیعی تعداد دندان های هر فرد ۳۲ عدد می باشد. از سن ۶ ماهگی در نوزادان ، دندان های شیری شروع به رشد می کنند و در سن ۲.۵ سالگی رشد آن ها متوقف می شود. از سن ۵.۵ تا ۱۲ سالگی دندان ها شروع به لق شدن می کنند. تعداد دندان های شیری ۲۰ تا است که بعد از افتادن ۲ الی ۶ ماه زمان می برد تا دندان دائمی جایگزین دندان افتاده شده ، شوند.

  • علت استفاده از نخ دندان چه می باشد ؟

از پر تکرارترین سوالات متدوال دندانپزشکی کودکان در رابطه با استفاده از نخ دندان است. یکی از علل اصلی پوسیدگی دندان ها باقی ماندن ذرات مواد غذایی در بین دندان ها می باشد. در بیشتر مواقع با مسواک زدن نیز همچنان مقداری از این ذرات در بین دندان ها باقی می ماند که با استفاده از نخ دندان می توان این مشکل را برطرف نمود.

  • علت پوسیدگی زودرس دندان در کودکان چیست ؟
  1. در صورتی که کودک به صورت مکرر در طول شب شیر مادر بخورد و میلی به تمیز کردن دندان ها نداشته باشد.
  2. خوردن مکرر شیر عسل و یا آبمیوه با استفاده از بطری یا شیشه در طول شب
  3. تمیز نکردن دندان و دهان کودک توسط والیدن بعد از رویش اولین دندان شیری
  4. استفاده از پستانک شیرین شده با عسل
  • آیا استفاده از قطره آهن در کودکان موجب پوسیدگی دندان ها می شود ؟

خیر این یک تصور اشتباه است و استفاده از قطره آهن به هیچ عنوان موجب پوسیدگی دندان ها نمی شود ، بلکه قطره آهن تنها سبب تغییر رنگ دندان ها می شود.

  • درمان دندانپزشکی تحت بیهوشی برای چه کودکانی انجام می شود ؟

کودکان و خردسالانی که به شدت مضطرب باشند و اجازه درمان در مطب را ندهند ، درمان دندانپزشکی آن ها در اتاق عمل و در یک جلسه انجام می شود.

چه موقع مسواک کودک را تعویض کنیم ؟

بهتر است هر ۲ الی ۳ ماه یکبار اقدام به تعویض مسواک کودک خود نمایید.

  • بهترین زمان برای استفاده از نخ دندان چه موقع است ؟

بعد از مسواک زدن باید اقدام به کشیدن نخ دندان کنید.

  • چرا باید صبح ها باید مسواک بزنیم ؟

در هنگام شب بزاق دهان اسیدی و غلیظ تر می شود و می تواند مینای دندان ها را خراب کند به همین دلیل باید صبح ها پیش از خوردن صبحانه دندان های خود را مسواک بزنید.

  • آیا دندان های شیری کودکان ارزش درمان کردن را دارند ؟

بله زیرا عدم درمان دندان های شیری موجب جابجایی و نامرتب شدن دندان های دائمی کودک می شود. همچنین پوسیدگی دندان های کودک در اعتماد به نفس و سلامت کودک تاثیر می گذارد به همین دلیل لازم است برای درمان به موقع دندان های شیری اقدام شود.

  • آیا دندان های شیری عصب دارند ؟

همه دندان ها چه دائمی و چه شیری دارای عصب هستند. به صورت طبیعی در سن مخصوص ریشه دندان های شیری کوتاه شده و می افتد تا سن ۵ تا ۶ سالگی دندان آسیا کودک دارای ریشه های محکم و بلندی است و به همین دلیل در صورت پوسیدگی نیاز به درمان عصب دارد.

ثبت نام
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد درون خطی
دیدن همه سوالات