دندان پزشکی کودکان

دکتر حجازی

متخصص دندانپزشکی اطفال

فهرست مطالب

متخصص دندانپزشکی اطفال

متخصص دندانپزشکی اطفال کیست ؟ تخصص دندانپزشکی اطفال ، یکی از شاخه های دندانپزشکی می باشد که از روش های درمانی به منظور مراقبت از دندان های شیری و دائمی کودک استفاده می کند ؛ باورهای غلطی در بین والدین در خصوص دندان های شیری وجود دارد ؛ آن ها بر این باورند که دندان شیری موقتی بوده و نیاز مراقبت ندارد ، در حالی که طبق گفته دندانپزشک اطفال اینگونه نبوده و سالم بودن دندان های شیری باعث رشد صحیح و سالم دندان های دائمی می شود.

متخصص دندانپزشکی اطفال

کودکان از سنین ٦ ماهگي تا ٣ سالگي دندان هایشان شروع به رشد کرده و تکمیل می شود ؛ والدین ، بهتر است برای سلامت دهان و دندان کودکان شان ، آن ها را از سنین کم به دندانپزشکی کودکان برده تا هم دندان هایشان معاینه شوند و هم با محیط دندانپزشکی آشنا شده و ترسی نداشته باشند.

ضرورت تخصص دندانپزشکی اطفال

یکی از شاخه های تخصصی دندانپزشکی ، که سلامت دهان و دندان کودکان و نوجوانان را ، به صورت ویژه ای مورد بررسی و درمان قرار می دهد ، تخصص دندانپزشکی اطفال می باشد. برای اینکه پزشکی بتواند در منصب دندانپزشکی اطفال ، خدمات مربوط به این رشته را ارائه نماید ، باید برای کسب مهارت های لازم در خصوص دندانپزشکی اطفال ، دوره های تخصصی را که سه سال به طول می انجامد ، پشت سر بگذارد.

آکادمی دندانپزشکان اطفال آمریکا (AAPD) ، بعنوان یکی از معتبر ترین موسسات دندانپزشکی در سراسر جهان ، به همه والدین توصیه می کند ، که شش ماه بعد از رویش اولین دندان در دهان کودک ، که معمولا در سن یک سالگی می باشد ، اولین مراجعه نوزاد را به متخصص دندانپزشکی کودکان ، انجام دهند.

متخصصان دندانپزشکی اطفال ، در کنار خدمات درمانی دهان و دندان کودک ، آموزش های لازم ، را در زمینه نحوه تمیز کردن دندان های نوزاد ، و طریقه استفاده صحیح از مسواک و نخ دندان را ، به والدین ارائه می کنند. اصول تغذیه مناسب ، استفاده صحیح از دارو های مکمل مانند قطره آهن ، نحوه جلوگیری از ایجاد عادت های غلط در کودکان مانند مکیدن انگشت شست یا استفاده از پستانک ، از دیگر نکاتی هستند که به والدین آموزش داده می شوند.

وظایف متخصص دندانپزشکی اطفال چیست ؟

آموزش حفظ سلامت و مراقبت از دهان و دندان

ارائه آموزش های لازم ، در زمینه راه های حفظ سلامت دهان و دندان توسط متخصصان ، سبب می شود عادت های سالم در دوران کودکی آموزش داده شوند و این عادت های سالم ، در سنین بالاتر نیز تداوم پیدا کنند. دندانپزشک اطفال این آموزش ها را ، علاوه بر کودکان به والدین آن ها نیز ارائه می نماید ، تا آن ها بتوانند به کمک نظارت صحیح بر عملکرد کودک ، سلامت و بهداشت دهان و دندان را ، به بهترین شکل ممکن در کودک نهادینه کنند. آموزش نحوه صحیح مسواک زدن ، استفاده از نخ دندان و نکات تغذیه ای و رژیم غذایی ، از جمله این آموزش ها می باشند.

تشخیص و پیشگیری

در سنین خردسالی ، تمیز کردن دندان ها ممکن است برای کودکان دشوار باشد ، و همین امر باعث می شود که دندان های آن ها ، در معرض خطر پوسیدگی قرار بگیرد. ارائه خدمات پیشگیرانه مانند ، تمیز کردن دندان ها ، یا خدمات تخصصی همچون فیشور سیلانت یا فلوراید تراپی ، توسط متخصصان ، می تواند از پوسیدگی دندان های کودک جلوگیری کند. علاوه بر این اقدامات ، دندانپزشک اطفال ، سعی می کند با شناسایی مشکلاتی که ممکن است در آینده تهدیدی برای سلامت دندان های کودک محسوب شوند ، روش درمانی مناسبی را ارائه دهد.

انجام درمان های تخصصی دندانپزشکی

با توجه به مشکلات و بیماری های دهان و دندان کودک ، و میزان پیچیدگی آن ها ، متخصص اطفال می تواند طیف وسیعی از خدمات درمانی را ارائه نماید. ترمیم پوسیدگی دندان ها ، پر کردن دندان ها ، خارج کردن دندان ها ، ترمیم کردن دندان های شکسته ، درمان های ریشه ای دندان و …. ، همه نمونه ای از روش های درمانی تخصصی متخصصان دندانپزشکی کودکان ، می باشند.

متخصص قادر است در مواردی که کودک استرس و اضطراب شدیدی دارد ، یا از شرایط جسمی و ذهنی خاصی برخوردار است ، درمان های تخصصی را به کمک بیهوشی ارائه نماید.

محیط دندانپزشکی اطفال چگونه باید باشد ؟

  • متخصص دندانپزشکی اطفال برای اینکه کودکان از مراجعه به دندانپزشکی نترسند و دوست داشته باشند ، برای درمان به آن جا مراجعه کنند ؛ بهتر است ، محیط دندانپزشکی را با توجه به گروه سنی کودکان طراحی کند.
  • در دندانپزشکی کودکان ، بهتر است بر روی دیوارهای اتاق انتظار ، پوستر شخصیت های محبوب کودکان قرار داده شود و اسباب بازی هایی که آن ها دوست دارند در آن اتاق وجود داشته باشد تا کودکان متوجه گذر زمان نشوند.
  • بهتر است ، اتاقی که برای درمان کودکان انتخاب شده با اتاق انتظار فاصله داشته باشد تا صداهای دستگاه ، باعث ترس کودکان نشود.

 

متخصص دندانپزشکی اطفال

 

یک متخصص دندانپزشکی اطفال چه ویژگی های باید داشته باشد ؟

  • والدین به این نکته توجه کنند که انتخاب متخصص دندانپزشکی کودکان بسیار مهم می باشد.
  • یک متخصص دندانپزشکی اطفال بهتر است به علم روانشناسی کودکان آشنا باشد و نحوه برخورد با کودکان را بداند.
  • در صورتی که کودک قرار است ؛ در هنگام درمان دردی احساس کند به کودک صادقانه اطلاع دهد.
  • متخصص دندانپزشکی اطفال ، بهتر است تمامی نکاتی را که والدین باید در خصوص رعایت بهداشت دهان و دندان کودکان بدانند به آن ها بگوید.
  • دندانپزشک کودکان ، باید توانا باشد و بهترین نوع خدمات را به کودکان ارائه دهند و از روش های نوین و مواد جدید مانند کامپومر که رنگی بوده و کودکان دوست دارند ، می توانند استفاده کنند.
  • یک دندانپزشک اطفال خوب ، نباید در مقابل کودک صحبت هایی که مناسب سن او نیست را بگوید.
  • باید با صبوری و مهربانی کودک را با محیط دندانپزشکی و نحوه درمان آشنا کند ؛ تا او رفتار بهتری در هنگام درمان از خود نشان دهد.
  • بهترین متخصص دندانپزشکی اطفال ، برای اینکه کودک همکاری لازم را برای درمان داشته باشد ، می تواند یک قرار داد با او تنظیم کند به عنوان مثال اگر تا جلسه بعد که برای معاینه مراجعه می کند ؛ بهداشت دهانی خود را رعایت کند ، تشویق می شود.

نحوه انتخاب بهترین متخصص دندانپزشکی اطفال به شرح ذیل می باشد :

  • برای انتخاب یک متخصص دندانپزشکی کودکان ، می توانید از دوستان و آشنایان خود پرس و جو کنید یا در گوگل جستجو نمایید.
  • پس از انتخاب متخصص دندانپزشک کودکان ، درباره میزان تحصیلات و سوابق کاری او تحقیق کنید.
  • والدین برای اطمینان از انتخاب دندانپزشک اطفال مورد نظر به مطب او رفته و با او مشاوره کنند.
  • با والدینی که در مطب دندانپزشک کودکان مورد نظر حضور دارند ، صحبت کرده و میزان رضایت آن ها را بسنجد.

متخصص دندانپزشکی اطفال چه خدماتی را به کودکان ارائه می دهد ؟

در دندانپزشکی کودکان و نوجوانان ، ارتودنسی دندان ، ترمیم و رفع پوسیدگی و جرم دندان ها ، فیشور سیلانت ، فلوراید تراپی و  غیره انجام می شود.

خدمات دندانپزشکی کودکان

  • ارتودنسی

ارتودنسی ، از دو بخش ” ارتو ” به معنای دندان و ” دنسی ” به معنای مرتب کردن تشکیل شده است ؛ ارتودنسی ، با هدف صاف و مرتب کردن دندان های کودکان و بزرگسالان انجام می شود که در آن از ابزار هایی ؛ همچون سیم ، کش ، براکت و غیره استفاده می شود.

ارتودنسی دندان ، دارای سه نوع ثابت ، متحرک و نامرئی می باشد که با توجه به وضعیت دندان و دهان بیمار ، یکی از آن ها انتخاب شده و در دهان بیمار قرار می گیرد.

ارتودنسی پیشگیری ، زمانی انجام می شود که متخصص دندانپزشکی کودکان تشخیص می دهد که دندان های کودک نامرتب بوده و با افزایش سن ، میزان آن نامرتبی بیشتر می شود ؛ به این ترتیب با معرفی کودک ، به یک متخصص ارتودنسی خوب اقدام به جلوگیری از نامرتبى دندان های می کند.

  • فلورایدتراپی

فلوراید تراپی یکی از موادی است که در حفظ و نگهداری دندان ها تاثیر بسزایی دارد و والدین با بردن کودک خود به دندانپزشکی کودکان و معاینه توسط متخصص دندانپزشک اطفال در صورت نیاز مقدار معینی فلوراید بر روی دندان زده می شود تا میزان مقاومت مینای دندان افزایش یابد.

بهتر است بدانید که فلوراید نوعی ماده معدنی بوده که در آب و مواد غذایی وجود دارد ، همچنین در برخی از خمیر دندان ها نیز موجود می باشد.

متخصص دندانپزشکی اطفال

  • فیشورسیلانت

این نوع درمان یک عامل پیشگیرانه محسوب می شود که در دوران کودکی و نوجوانی مورد استفاده قرار می گیرد ، بهتر است بدانید که ” فیشور ” به معنای شیار و ” سیلانت ” به معنای پوشاندن می باشد ؛ در کل ، این واژه به معنای پوشاندن شیارهای دندان است.

در این روش ؛ دندانپزشک ، ابتدا دندان مورد نظر را با استفاده از برس مخصوص تمیز کرده و سپس دندان را با استفاده از نوعی اسید مخصوص فیشور سیلانت برای چسباندن ماده سیلانت آماده می کند.

مدت زمان انجام این روش درمانی حدود ۱۵ دقیقه می باشد.

  • عصب کشی

هنگامی که متخصص دندانپزشک اطفال ، روش درمانی عصب کشی دندان شیری را به والدین پیشنهاد می دهد بسیاری از آن ها می گویند مگر دندان های شیری نیز  همانند دندان های دائمی ریشه دارند که نیاز به عصب کشی می باشد ؟

در این باره باید بگوییم که دندان های شیری ، تمامی اجزا دندان های دائمی را دارند و سلامت و حفظ آن ها نیز به اندازه سلامت و حفظ دندان های دائمی اهمیت دارد.

  • روکش دندان شیری

معمولا زمانی دندانپزشک کودکان استفاده از روکش دندان شیری را توصیه می کند که دندان کودکان به علت پوسیدگی بسیار تخریب شده باشد.

در این مواقع معمولا پس از انجام عصب کشی ، متخصص دندانپزشک کودکان از روکش دندان شیری استفاده می کند.

استفاده از روکش دندان شیری ، در این مواقع به جلوگیری از شکسته شدن دندان کمک بسیاری می کند.

بسیاری از والدین در این مواقع ، خواستار کشیدن دندان شیری کودک می شوند در این باره باید بگوییم که دندان های شیری نیز همانند دندان های دائمی اهمیت بسیار زیادی دارند و از این رو حفظ آن ها لازم می باشد بنابراین به نظر دندانپزشک کودکان اطمینان کرده و روش مورد نظر وی را انجام دهید.

 

  • فضا نگهدارنده ها

یکی دیگر از نقش دندان های شیری علاوه بر جویدن مواد غذایی ، حفظ فضاى اصلی دندان های دائمی می باشد به همین علت، در صورتی که دندان های شیری زودتر از موعد از بین بروند دندانپزشک اطفال استفاده از فضا نگه دارنده ها را توصیه می کند.

فضا نگهدارنده ها کمک می كنند جای دندان از دست رفته حفظ شده و دندان های دیگر جای دندان مورد نظر را اشغال نکنند ، در این صورت دندان دائمی نیز در مکان اصلی خود قرار گرفته و از نامرتب شدن دندان ها جلوگیری می شود.

دندان های مجاور دندان شیری از بین رفته ، به ثابت ماندن فضا نگهدارنده کمک شایانی می کنند.

فضا نگهدارنده ها را می توان به دو دسته متحرک و ثابت تقسیم کرد.

فضا نگهدارنده های ثابت با استفاده از چسب های مخصوص دندانپزشکی به دندان کودکان چسبیده می شوند و امکان جدا کردن آن ها وجود ندارد.

از بین رفتن دندان های شیری زودتر از موعد اصلی دلایل متفاوتی ؛ هم چون پوسیدگی دندان ، برخورد و ضربه به دندان و غیره دارد لازم به ذکر است برخی از بیماری ها مانند بيماري هاى خونی يا هورمونى نیز تاثیر به سزایی در از دست دادن های شیری دارند.

کلینیک تخصصی دندانپزشکی کودکان

کلینیک های شبانه روزی دندانپزشکی کودکان در کرج وجود دارد که به مراجعین خود خدماتی را ارائه می کنند ، والدین می توانند با مراجعه به کلینیک های دندانپزشکی اقدام به رفع ناراحتی و درمان آسیب دیدگی دندان کودک خود در شبانه روز کنند.

شما عزیزان می توانید با جستجو در گوگل بهترین کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی در کرج را پیدا کرده و به آن جا مراجعه کنید.

بهترین متخصص دندانپزشکی اطفال در کرج

دکتر ماندانا حجازی متخصص دندانپزشکی کودکان ، از بهترین متخصص هاى دندانپزشکی اطفال در کرج می باشند ؛ زیرا داراى تجربه چندين ساله  در زمینه درمان كودكان  بوده و تجربیات بسیاری را کسب کرده اند ؛ ایشان تمامی خدمات دندانپزشکی کودکان ؛ از جمله فلوراید تراپی ، فیشور سیلانت ، عصب کشی دندان ، روکش دندان شیری ، فضا نگهدارنده ها و از این قبیل موارد را ارائه می دهند.

متخصص دندانپزشکی اطفال

بهترین سن جهت اولین مراجعه به دندانپزشک اطفال

معمولا رشد دندان های شیری در کودکان ، از سن ۴ ماهگی آغاز شده و تقریبا در سن ۳ سالگی ، اتمام می یابد ؛ متاسفانه ، بسیاری از والدین نسبت به سلامت دندان های شیری ، بی توجه می باشند ؛ در حالی که لازم به ذکر است طبق گفته متخصص دندانپزشکی کودکان ، دندان های شیری از اهمیت به سزایی برخوردار اند ؛ چرا که وجود مشکل در آن ها ، در صحبت کردن ، غذا خوردن و از این قبیل موارد مشکل ایجاد کرده و همچنین بر روی سلامت دندان های دائمی نیز تاثیر گذار هستند ؛ به همین علت ، طبق گفته متخصص دندانپزشکی اطفال ، بهتر است والدین کودکان خود را برای اولین بار پس از گذشت ۶ ماه از رویش اولین دندان ، نزد دندانپزشک اطفال ببرند ؛ بدین ترتیب ، می توان از بروز بسیاری از مشکلات جدی در آن ها جلوگیری کرد.

در اولین مراجعه کودک و والدین به دندانپزشکی اطفال ، وضعیت سلامت دندان ها و لثه بررسی شده و در صورت وجود مشکل ، به والدین اطلاع داده خواهد شد و همچنین توصیه هایی در رابطه با چگونگی نگه داری و مراقبت از دندان های شیری کودکان ، تغذیه سالم و از این قبیل موارد به والدین گفته می شود.

در آخر

همواره متخصص دندانپزشک اطفال به والدین ، توصیه به رعایت بهداشت دهان و دندان کودکان کرده و بر آن ها تاکید می کند ؛ در صورت مشاهده کوچکترین مشکل به منظور جلوگیری از بروز مشکلات جدی تر سریعا به دندانپزشک اطفال ، مراجعه کرده و به هیچ عنوان سهل انگاری نکنند.

لازم به ذکر است ، بهترین نوع آموزش والدین به کودکان در رابطه با توجه به بهداشت دهان و دندان ، این است که والدین به سلامت و بهداشت دندان های خود اهمیت دهند.

ثبت نام
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد درون خطی
دیدن همه سوالات