دندان پزشکی کودکان

دکتر حجازی

نامرتبی دندان در کودکان

فهرست مطالب

رفع نامرتبی دندان در کودکان

بهتر است بدانید تمامی دندان ها از زمان رویش صاف و مرتب نبوده و به همین دلیل باعث بروز مشکلاتی همچون کجی دندان ، روی هم آمدن و بهم ریختگی دندان ، نامرتبی دندان در کودکان شود. در صورتی که کودک دچار بهم ریختگی دندان شده باشد در اکثر مواقع دندانپزشک اطفال برای کودک ارتودنسی را پیشنهاد می نماید.

نامرتبی دندان در کودکان

علت نامرتب بودن دندان در کودکان به شرح ذیل می باشد :

بهتر است بدانید که اندازه دندان ها و اندازه فک معمولا به صورت ژنتیکی نقش تعیین کننده ای در بروز نامرتبی دندان در کودکان دارد. اما بايد توجه داشت كه محيط و تغذيه نيز در رشد فك و رويش دندان ها مى تواند ، مؤثر باشد.

يكى از نگرانى هاى والدين رويش دندان هاى جلويي فك پائين در پشت دندان هاى شيرى است. بسيارى از كودكان دندان هاى شيرى كوچكى داشته و فضاى كمى براي كنار هم قرار گرفتن دندان مورد نياز است.

دندانهاى جلوئي دائمى سايز بزگترى داشته و در بسيارى از مواقع جوانه آن ها در پشت دندان شيرى قرار مى گيرد. بنابراين طبيعي است كه در ابتدا كمى نامرتبى دندان در كودكان مشاهده شود. اما معمولاً با افزايش سن ( نزديك سن بلوغ )  و رشد فك ، فضاى بزرگترى ايجاد مى شود و دندان ها مرتب تر خواهند شد.

بنابراين كشيدن دندان هاى شيرى در سنين پائين هيچ كمكى به مرتب  شدن نخواهد كرد و گاهى شرايط را نيز بدتر مى كند. بنابراين در رابطه با نامرتبى دندان ها در كودكان و نياز به درمان حتماً با متخصص دندانپزشكى كودكان خود صحبت كنيد. در زير به تعدادى از علل رويش نامرتبی دندان ها اشاره مى كنيم.

در حالت کلی ، می توان از دلایل نامرتبی دندان در کودکان ، به مواردی همچون وجود دندان اضافه در دهان ، باقی ماندن دندان های شیری طولانی مدت در دهان ، مشكل در رشد دندان های آسیاب ، زود افتادن دندان های شیری ، بزرگ بودن دندان ها و از این قبیل موارد اشاره کرد .

مشکلات به وجود آمده در اثر نامرتبی دندان ها :

در ذیل به برخی از مشکلاتی که در اثر نامرتبی دندان ها رخ می دهد ، اشاره شده است :

  1. تحت تاثیر قرار گرفتن زیبایی لبخند
  2. افزایش احتمال بروز بیماری های لثه ای
  3. بروز مشکل در حین تمیز کردن دندان ها
  4. افزایش احتمال پوسیدگی دندان ها
  5. کاهش اعتماد به نفس کودکان
  6. و غیره

علاوه بر موارد ذکر شده ؛ دندان های کج و نا مرتب ، موجب می شوند تا کودکان در آینده در حین جویدن مواد غذایی بر روی عضلات خود فشار اضافی وارد کرده و این امر ، منجر به بروز سندروم مفصل گیجگاهی ، احساس درد در نواحی سر ، گردن ، شانه و از این قبیل موارد می گردد . با توجه به مطلب فوق ، باید ذکر کرد درمان نامرتبی دندان ها در کودکان ، الزامی بوده و عدم توجه به آن ، می توان عواقب جبران ناپذیری را به همراه داشته باشد ؛ بنابراین به شما توصیه می شود هیچ عنوان ، در این باره سهل انگاری نکنید .

وجود دندان شيرى به مدت طولانى در دهان کودک

وجود دندان های شیری به مدت طولانی در دهان که می تواند زمینه ساز مشکلات در دندان های دائمی شود. گاهى دندان شيرى باقى مانده و دندان دائمى زير آن رويش مى يابد. اين حالت سبب رويش نامناسب دندان خواهد شد. اما با كشيدن دندان شيرى و رويش دندان دائمى اكثر اوقات اين مشكل به خودي خود برطرف خواهد شد.

افتادن و  از بین رفتن زود هنگام دندان های شیری

برخلاف آنچه كه در بالا ذكر شد گاهى دندان شيرى در سنين پائين و زودتر از زمان اصلى خود مى افتد. اين حالت سبب رويش نامرتب دندان در كودكان خواهد شد . بهتر است در اين مواقع از وسايلى به نام فضانگهدارها استفاده شود كه در مقاله فضانگهدار به تفصيل در اين رابطه توضيح داده شده است.

بزرگی دندان يا كوچكى فك به دلیل وجود سندروم های خاص در کودک

گاهى برخى از بيماري ها سبب خواهد شد كه دندان هاى كودك به صورت يك طرفه يا دو طرفه بزرگ تر از حد عادي باشند. اين حالت در مورد اندازه فكين نيز اتفاق مى افتد.

ناهنجاری های ایجاد کننده نامرتبی دندان کودکان

شایع ترین انواع مشکلات نامرتبی دندان کودکان عبارتند از :

مشکل دیپ بایت

مشکل دیپ بایت ، یکی از ناهنجاری های دندانی ایجاد کننده نامرتبی دندان است ، که سبب پوشانده شدن بیش از حد دندانهای فک پایین توسط دندانهای فک بالا می شود.

نامرتبی دندان ها ناشی از مشکل کراس بایت

اگر فک بالا بیش از حد باریک باشد ، یا فک پایین بیش از حد پهن باشد ، این مشکل به وجود می آید. در این اختلال بیمار به منظور قرار دادن دندان ها بر روی یکدیگر ، یا بستن دهان مجبور است فک پایین را بسمت کنار یا جلو حرکت دهد. در حالتی که دهان بسته است ، دندان های پایین بیرون از دندان های بالایی قرار می گیرند ، و اگر این مشکل درمان نشود ، سبب رشد نامناسب فک و عدم تقارن صورت می شود.

به هم فشردگی یا نامرتبی دندان ها

یکی از شایع ترین دلایلی که باعث بروز نامرتبی دندان ها در کودکان می شوند ، مشکلات مربوط به شلوغی و ازدحام دندان هاست. نامتناسب بودن فضای فک با اندازه دندان ها ، یکی از مهمترین دلایل فشردگی و کج شدن دندان ها می باشد. ازدحام و شلوغی دندان ها می تواند دلایل دیگری نیز داشته باشد. وجود دندان نهفته ، دیر افتادن یا نیفتادن دندان شیری و مشکل کراس بایت دندان های جلو یا عقب ، می توانند سبب ازدحام و شلوغی دندان ها ، و در نتیجه به هم فشردگی و کجی دندان ها شوند.

وجود فاصله بین دندان ها

فاصله دار بودن دندان های جلو و عقب ، می تواند ناشی از عوامل زیر باشد :

  • نامتناسب بودن اندازه فک با دندان ها
  • عدم تناسب اندازه دندان ها با یکدیگر
  • داشتن عادت زبان زدن به دندان ها
  • وجود دندان پنهان مادرزادی
  • ناهنجاری اپن بایت

این عارضه در صورت اپن بایت قدامی سبب بازماندن دندانها در ناحیه قدام و در صورت اپن بایت خلفی به صورت بازماندن دندانها در ناحیه خلف دهان رخ می دهد. در ادامه با انواع اپن بایت آشنا می شوید :

اپن بایت قدامی

اپن بایت قدامی ، در اثر عدم وجود همپوشانی عمودی دندان های جلو ، و عدم قرار گیری دندان ها بر روی یکدیگر ایجاد می شود. در این ناهنجاری به دلیل زاویه رو به بیرون دندان های نیش در هر دو فک ، هنگامی که دهان بسته باشد ، هم این دندان ها ، نمی توانند روی یکدیگر قرار بگیرند.

اپن بایت خلفی

اپن بایت خلفی ، در حالتی ایجاد می شود که دندان های عقب نمی توانند روی هم قرار بگیرند ، و به دلیل ایجاد اختلال در فک ، جویدن غذا برای بیمار مشکل است. این نوع اپن بایت ، باید سریعا تحت درمان قرار بگیرد.

نامرتبی دندان در کودکان باعث بروز چه مشکلاتی در کودک می شود ؟

نامرتبی دندان باعث می شود که دندان کودک شما زیبا نباشد. نامرتبى دندان ها سبب خواهد شد که امكان تميز نمودن دندان ها به دليل وجود دسترسي بد وجود نداشته باشد و احتمال مبتلا شدن به بیماری های لثه  را افزایش می دهد. همين امر سبب خواهد شد احتمال پوسیدگی دندان نیز با نامرتب بودن دندان ها افزایش می یابد.

برای جلوگیری از نامرتبی دندان در کودکان چه اقداماتی باید انجام شود ؟

همان طور که می دانید همیشه پیشگیری بهتر از درمان بوده است ، به همین دلیل با ویزیت به موقع کودک خود توسط دندانپزشک کودکان از بروز نامرتبی و ناهنجاری های فکی جلوگیری کنید. اولین ویزیت جهت بررسی و رفع ناهنجاری های احتمالی دندان سن ۷ سالگی می باشد.

در صورتی که کودک دارای مشکل نامرتبی دندان باشد ارتودنسی به موقع می تواند مزایای زیادی برای او داشته باشد.

سن رویش دندان های دائمی در کودکان

زمان رویش دندان های دائمی در کودکان ، از سن ۶ الی ۷ سالگی بوده تا سن ۱۲ سالگی ادامه دارد ؛ لازم به تذکر است در برخی از مواقع سن رویش دندان های دائمی در اطفال ، با یکدیگر متفاوت است ؛ اما بروز ۶ ماه اختلاف در رویش دندان در کودکان ، عادی بوده و جای نگرانی ندارد .

با مراجعه به دندانپزشک اطفال ، پس از رویش اولین دندان شیری می توان از بروز بسیاری از مشکلات دندانی و فکی در آینده جلوگیری کرد ؛ لازم به تذکر است با بسیاری از روش های پیشگیری ، می توان از بروز نامرتبی دندان در کودکان در آینده نیز جلوگیری کرد ؛ بنابراین به تمامی والدین توصیه می شود ، نسبت به مراجعه به دندانپزشک کودکان ، بی توجه نباشند .

نامرتبی دندان در کودکان

راه های درمان نامرتبی دندان در کودکان به شرح ذیل می باشد :

  • ارتودنسی

بسيارى از نامرتبى دندان ها در كودكان به دليل چرخش ها و حركت هاى نامناسب دندانى اتفاق افتاده است. ارتودنسی دندان براى صاف كردن و مرتب نمودن دندان ها توسط متخصص ارتودنسی خوب انجام می شود. در درمان نامرتبى دندان با ارتودنسی ، متخصص ارتودنسی براکت هایی را بر روی دندان نصب می کند و سپس آن ها را با سیم به یکدیگر متصل می کند. براکت های نصب شده بر روی دندان فشار کمی را برای حرکت به دندان ها وارد می کند که باعث صاف و مرتب شدن دندان می شود.

مدت زمان درمان با ارتودنسی با توجه به میزان نامرتبی دندان ها حدود ۸ الی ۲۴ ماه می باشد. در این مدت کودک و دندانپزشک باید با یکدیگر همکاری لازم را داشته باشند بخصوص کودک با رعایت بهداشت دهان و دندان مانع از بروز پوسیدگی دندان های خود شود.

در درمان با ارتودنسی ، علاوه بر بهبود زیبایی لبخند کودکان و رفع نامرتبی دندان ها ، بسیاری از مشکلات فکی و دندانی نیز برطرف شده و از بروز بسیاری از مشکلات هم چون پوسیدگی دندان در آینده ، جلوگیری می شود .

در ذیل ، به برخی از ناهنجاری هایی که نیاز به درمان با ارتودنسی ، دارند ؛ اشاره شده است :

  • نامرتبی دندان ها
  • موقعیت نادرست فک ها
  • دو مورد فوق به صورت همزمان

آیا وجود دندان اضافی ، نیاز به درمان با ارتودنسی دارد ؟

در این باره باید به متخصص دندان پزشک اطفال و متخصص ارتودنسی مراجعه شود .

علت عدم قرارگیری فک بالا و پایین در موقعیت مناسب چیست ؟

عدم قرارگیری فک بالا و پایین در موقعیت مناسب ، می تواند در اثر موارد مختلف ؛ از جمله ژنتیک ، ابتلا به بیماری های سیستمیک ، اصابت ضربه به نواحی سر ، صورت و از این قبیل موارد باشد .

آیا درمان ارتودنسی در کودکان شبیه به بزرگسالان خواهد بود ؟

درمان ارتودنسی در کودکان در حال رشد ، با پلاک های متحرک شروع می شود و زمانی که تمامی دندان های دائمی ، رشد کردند ؛ درمان با ارتودنسی ثابت آغاز می گردد . والدین عزیز باید توجه نمایند ؛ در اغلب موارد ، درمان با ارتودنسی در سن رشد ، منجر به کوتاه تر و هم چنین ، ساده تر شدن مدت زمان درمان های ارتودنسی در بزرگسالی می شود .

هزینه ارتودنسی دندان کودکان

والدین به منظور آگاهی از هزینه ارتودنسی در کودکان ، باید به متخصص دندانپزشک اطفال مراجعه کنند ؛ چرا که تحت تاثیر پارامترهای بسیاری هزینه ارتودنسی در کودکان ، متغیر می باشد.

  • جراحی فک

در برخى مواقع مشكلات نامرتبى دندان ها به دليل مشكلات فكى مى باشد. در اين مواقع تنها درمان ارتودنسی برای رفع نامرتبی های دندان کافی نمی باشد و لازم است جراحی فک نیز انجام شود. با جراحی فک ناهنجاری های استخوانى و دندانى برطرف شده و نامرتبی دندان نیز رفع می گردد.

ثبت نام
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد درون خطی
دیدن همه سوالات