دندان پزشکی کودکان

دکتر حجازی

سفید کردن دندان کودکان

بسیاری از والدین از بد رنگی دندان های کودک خود ناراضی هستند و با مراجعه به دکتر ماندانا حجازی ، بهترین دندانپزشک کودکان ، تقاضای سفید کردن دندان کودکان را می کنند ، باید بگوییم که برای حفظ سلامت دندان های کودک بهتر است ، اقدامات عملی کمتری بر روی دندان صورت گیرد و انجام خدمات حرفه ای به زمان بزرگ شدن کودک موکول شود ، چرا که ممکن است ، استفاده از روش های حرفه ای برای کودک باعث حساس تر شدن او شود. معمولاً بد رنگى هاى سطحى دندان كودكان ، با استفاده از روش بروساژ بر طرف مى شود ؛ در اين روش با استفاده از وسايل مخصوص و خمير بروساژ به تميز كردن بد رنگى هاى سطحى دندان مى پردازد ؛ اما روش هاى ديگرى نيز براى بر طرف نمودن بد رنگى هاى دندان ها وجود دارد كه معمولا در كودكان كاربردى ندارد و تنها به ذكر آن ها مي پردازيم ؛ تغییر رنگ دندان های کودکان ، در دو حالت تغییر رنگ بیرونی و درونی دندان ها رخ می دهد.

 

سفید کردن دندان کودکان - دکتر حجازی

 

فهرست مطالب

علت تغییر رنگ یا خرابی دندان های شیری در کودکان ، چیست ؟

تغییر رنگ یا خرابی دندان ها ؛ می تواند دلایل گوناگونی داشته باشد که در ذیل به برخی از مهم ترین آن ها ، اشاره شده است ؛ با ما همراه باشید.

  1. زردی کودکان
  2. ابتلا به بیماری های خاص
  3. مصرف داروهای خاص
  4. بروز پوسیدگی یا خرابی در دندان های کودکان
  5. عدم رعایت بهداشت دهان و دندان توسط اطفال
  6. فلوروزیس ( این عارضه در اثر مصرف بیش از حد فلوراید ، بروز می یابد. )
  7. و از این قبیل موارد

ایجاد لکه های درونی دندان ها ، دلایل مختلفی دارد که برخی از آن ها عبارت اند از :

  • مصرف آنتی بیوتیک
  • عصب کشی دندان
  • اصابت ضربه به دندان

در برخی از موارد ، والدین شاهد به وجود آمدن لکه های قهوه ای بر روی دندان های کودک خود ، هستند و از این بابت ، اظهار نگرانی می کنند ؛ ایجاد لکه های قهوه ای بر روی دندان آن ها ، دلایل متفاوتی دارد و ممکن است ، ناشی از بهداشت ضعیف دهان و دندان ، عفونت قبلى دندان هاى شيرى كودك ،  مصرف مواد غذایی اسیدی و  غیره یا اینکه علائم بروز بیماری هایی ؛ هم چون سلیاک باشد ؛ بنابراین در صورت مشاهده این لکه ها و سفید کردن دندان کودکان خود سریعا به متخصص دندانپزشک اطفال خوب در کرج مراجعه کنید. بهترین دندانپزشک کودکان ، پس از معاینه دندان های کودک تان ، بهترین روش درمانی را به شما پیشنهاد می دهد.

دلایل ایجاد لکه بر روی دندان کودکان

پوسیدگی دندان کودکان

ممکن است عل بروز لکه های رنگی بر روی دندان کودکان ، بروز پوسید گی در دندان های آن ها باشد. در بررسی دندان ها توسط متخصص دندانپزشکی اطفال  خوب در کرج ، دلیل بروز لکه در دندان های کودک مشخص می شود. اگر دلیل بروز لکه ناشی از پوسیدگی دندان نباشد ، ممکن است دلایل دیگری داشته باشد که در ادامه مقاله به آن ها می پردازیم.

لکه های روی دندان کودکان

یکی از مهمترین دلایل تغییر رنگ دندان های کودک ، ایجاد لکه بر روی آن است. انواع لکه های روی دندان کودکان عبارتند از:

لکه های خارجی دندان کودک

این لکه ها شایع ترین انواع لکه ها بر روی دندان های کودک هستند ، و معمولا در اثر تجمع ذره های غذای دارای رنگ تیره ، مصرف نوشیدنی های رنگی و عدم رعایت بهداشت دهان و دندان توسط کودک ، ایجاد می شوند. این لکه ها را می توان با تمیز کردن و جرم گیری دندان کودک از سطح دندان ، پاک کرد.

لکه های درونی دندان کودک ( لکه های حقیقی )

مصرف تتراسایکلین ، آسیب دیدگی عصب دندان در اثر صدمه ، پوسیدگی های شدید دندان های کودکان و یا زیاد بودن دوز فلوراید در آب آشامیدنی مصرفی ، عواملی هستند که می توانند موجب بروز این لکه ها شوند. ممکن است علت تغیر رنگ دندان کودک ، ایجاد آسیب دیدگی های قبلی در کودک باشد. این آسیب دیدگی ها در هنگام رشد دندان می توانند سبب تغییر رنگ آن به رنگ های خاکستری ، زرد یا نارنجی شوند. این لکه های دندانی در بعضی از موارد به کمک سفید کردن از بین می روند ، و در مواردی این دندان ها باید توسط روکش های پلاستیکی رزینی ، که به آن ونیر گفته می شود ، پوشانده شوند.

آیا مصرف آنتی بیوتیک های تتراسایکلین ، می تواند موجب بروز لکه در دندان شود ؟

این دارو می تواند ، بر روی دندان هایی که در زمان مصرف دارو در حال ایجاد یا رشد بوده اند ، لکه ایجاد کند. برای جلوگیری از این گونه مشکلات به جز در مواقع ضروری ، از این دارو ها در زنان باردار و کودکان زیر سن ۱۲ سال استفاده نمی شود ، و پزشک برای این گروه ، مصرف این دارو ها را تجویز نمی کند.

از بین بردن لکه های سیاه روی دندان کودک

به علت جلوگیری از فقر آهن در کودکان ، در سنین کودکی برای آن ها قطره آهن تجویز می شود ؛ اما بسیاری از والدین از دادن آن به فرزند خود اجتناب می کنند ؛ چرا که می گویند استفاده از قطره آهن ، موجب ایجاد لکه های سیاه رنگ بر روی دندان کودک شان می شود ، اما لازم است ذکر کنیم در صورتی که بلافاصله پس از دادن قطره آهن به کودکان ، دهان و دندان آن ها شسته و تمیز شود دیگر دندان هایشان در اثر مصرف قطره آهن ، سیاه نمی شود. بسیاری از والدین در این باره سوال دارند که چگونه از دندان های کودک خود محافظت کنند ؟ بهترین راه حل برای حفظ سلامت دندان های کودکان ، رعایت بهداشت دهان و دندان آن ها و قرار گرفتن تحت معاینه دندانپزشک اطفال ، می باشد ؛ هنگامی که صحبت از رعایت بهداشت دهان و دندان کودکان به میان می آید ، سوال بسیاری از والدین در این باره می باشد که کودک ، از چه زمانی باید مسواک زدن را شروع کند ؟

باید ذکر کنیم که پس از رویش اولین دندان کودکان ، والدین باید مسواک زدن آن ها را شروع کنند ، اما این موضوع بدین معنی نیست که قبل از رویش دندان ها نیازی به شستشو لثه نمی باشد ، بلکه باید قبل از رویش دندان نیز با استفاده از دستمال مرطوب و يا مسواك هاى انگشتى لثه آن ها را پس از هر میان وعده تمیز کرد . سوال دیگری که برای والدین پیش می آید ، در رابطه با خمیر دندان مناسب کودک است ، والدین می توانند از تمامی خمیر دندان های مخصوص به کودک موجود در بازار ، بعد از ايجاد توانايى تف كردن در كودك به ميزان بسيار كم ، جهت شستشوی دندان های کودک خود استفاده کنند.

چگونه می توان از تغییر رنگ دندان ها نیز پیشگیری کرد؟

با رعایت برخی اقدامات که از جانب دندانپزشک نیز توصیه خواهد شد می توان از تغییر رنگ دندان ها نیز پیشگیری کرد و نیاز به سفید کردن دندان کودکان را کاهش داد. موارد توصیه در ادامه می تواند از جمله اقدامات پیشگیرانه ای باشد که در این مواقع به شما کمک شایانی  می کند.

  1. نوشیدنی های شیرین و نوشابه را از دسترس کودکان خود خارج کنید.
  2. هرگز نوک پستانک را به مواد غذایی شیرین همانند عسل و مایعات شیرین آغشته نکنید.
  3. قبل از رویش دندان ها لثه و دهان کودک خود را با استفاده از یک گاز استریل به خوبی تمیز کنید.
  4. معاینه دندان ها در کودکان همانند بزرگسالان دارای اهمیت بسیار بالایی می باشد در زمان های تعیین شده به پزشک مراجعه کنید.
  5. در صورت استفاده از مکمل ها و مشاهده تغییر رنگ دندان های کودکان ، بعد از هر بار استفاده از آن ها دندان ها را به خوبی تمیز کنید.
  6. از خمیر دندان ها با فلوراید کم استفاده کنید ، تا زمانی که کودک شما به جای بلعیدن خمیر دندان یاد بگیرد آن را از دهان خود خارج کند.
  7. دندان کودکان خود را روزانه دو مرتبه مسواک بزنید. ( البته کودکان در سنین بالا را با روش های گوناگونی برای مسواک زدن تشویق کنید. )

عوارض همراه با سفید کردن دندان ها چیست؟

حساسیت بالای لثه: بسته به میزان پراکسید بکار گرفته شده و تعداد دفعات انجام این تکنیک ممکن است کودکان با حساسیت لثه رو به رو شوند که تنها عده ای از آن ها می توانند با آن مقابله کنند.

حساسیت بالای دندان: فرآیند سفید کردن دندان کودکان نیز می تواند در حساسیت دندان ها نیز تاثیر بگذرد. در صورتی که سفید کردن دندان در سنین پایین انجام شود ، مواد بلیچینگ وارد بافت های زیرین شده و به عصب دسترسی پیدا می کند ، که این موضوع سبب تجربه ناراحتی به هنگام خوردن غذا و نوشیدنی در کودکان خواهد شد. این نوع حساسیت موقتی بوده و ممکن است با گذشت چند روز به طور کامل از بین برود.

 

آیا سفید کردن دندان های کودکان سبب افزایش میزان حساسیت در آن ها خواهد شد؟

باید بدانید که در صورت استفاده از سفید کنند های دندان همچون پراکسید ، در صورت استفاده نادرست می تواند به مینای دندان کودکان نیز اسیب برساند و حساسیت دندان را بسیار افزایش دهد.  در واقع نازک تر بودن عاج و نفوذ پذیر بودن مینای دندان کودکان می تواند احتمال ایجاد پالپ دندان را نیز در معرض پراکسید افزایش دهد. همچنین در صورت تماس این ماده با دندان سبب تحریک لثه نیز خواهد شد.

انجام این تکنیک زیبایی در چه سنی برای کودکان مجاز است؟

در صورت عدم وجود شرایط خاص و ضروری ، از جانب دندانپزشک خوب دکتر حجازی در کرج با تجربه توصیه می شود کودکان بعد از  سن ۱۴-۱۵ سالگی و تا هنگامی که تمامی دندان های دائمی رشد کرده اند از تکنیک سفید کردن دندان ها نیز بکار گیرند.  زیرا دندان های شیری مینای نازک تری دارند که می تواند به منظور افزایش حساسیت و نا همواری دندان ها شود.

روش های سفید کردن دندان کودکان به شرح ذیل می باشد

استفاده از ژل مخصوص

استفاده از ژل های سفید کننده دندان که باید توسط یک متخصص دندانپزشکی مجرب استفاده شود و براى استفاده در منزل دوز کمتر آن توصیه می شود ؛ در این روش دندانپزشک ، ژل را بر روی دندان مالیده و برای اثر بخشی بیشتر آن از یک منبع گرما و نور استفاده می شود.

لمينت و ونير كامپوزيت

در برخى موارد كه بد رنگى هاى دندان ، با استفاده از روش هاى معمول قابل درمان نباشد ، لمينت يا ونير كامپوزيت تجويز مى شود ؛ در اين روش بعد از تراش مختصر سطح دندان ، سطح دندان با استفاده از مواد كامپوزيتى و يا لمينت بازسازى مى شود.

استفاده از بهترین خمیر دندان

این نوع خمیر دندان ها ، حاوی مواد شیمیایی مخصوص برای از بین بردن لکه ها و بد رنگی های موجود بر روی دندان می باشد و تنها باعث سفید شدن دندان می شود ؛ اما اين روش ، تنها براى لكه هاى سطحى و مختصر دندان قابل اجرا است.

روش مناسب برای سفید کردن دندان

برای استفاده از هر یک از روش های فوق در منزل ، بهتر است ابتدا ، با دندانپزشک کودکان کرج دکتر ماندانا حجازی ، مشورت نماييد تا ببینید كدام روش برای  سفید کردن دندان کودکان در چه سنی مناسب است.

نکاتی در ارتباط با تغییر رنگ دندان های کودکان

با علل لکه های ایجاد شده بر روی دندان کودکان خود ، آشنا شوید :

  1. بروز لکه های قهوه ای ؛ می تواند در اثر مصرف نوشیدنی های تیره رنگ یا نوعی آسیب دیدگی دندان ها ، باشد.
  2. لکه های سفید بر روی دندان های کودکان ؛ می تواند نشانه بروز پوسیدگی دندان در آن ها باشد.
  3. لکه های قرمز ، بنفش و  آبی ؛ در اثر تروما یا مصرف مواد غذایی تیره رنگ در کودکان ، بروز می یابند.
  4. مشاهده لکه های نارنجی رنگ بر روی دندان ها ؛ می تواند در اثر انباشته شدن باکتری های بر روی دندان های آن ها باشد. ( انباشته شدن باکتری بر روی دندان ها ، در اثر عدم رعایت بهداشت دهان و دندان توسط کودکان ، بروز می یابد. )
  5. بروز تغيير رنگ های سیاه بر روی دندان های کودکان ؛ می تواند نشان دهنده بروز آسیب دندانی در آن ها باشد.

دلایل بد رنگی دندان کودکان چیست ؟

بیشترین علت ایجاد بد رنگی و لکه بر روی دندان های کودک ، رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان می باشد ؛ در این مواقع بهتر است برای سفید کردن دندان کودکان ، والدین با بهترین دندانپزشک کودکان صحبت کند و از او راهنمایی بگیرد ؛ درباره مراقبت از دندان کودکان مقاله جامعی نوشته شده و در وب سایت موجود است که می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر به آن مراجعه کنید. همین طور ، بهتر است بگوییم که علاوه بر رعایت بهداشت دهان و دندان والدین کودک خود را برای استفاده از تکنیک های جلوگیری از پوسیدگی دندان به یک دندانپزشک کودکان خوب در کرج ، ببرید تا در صورت نیاز از آن ها برای جلوگیری از پوسیدگی دندان و لکه روی دندان استفاده شود.

مراقبت های ۲۴ ساعت اول بعد از سفید کردن دندان ها

  1. برای ماندگاری بیشتر اثر سفید کردن دندان ها ، تا ۲۴ ساعت بعد از عمل سفید کردن دندان کودک ، مراقبت های زیر را انجام دهید:
  2. نوشیدنی هایی مانند چای ، آبمیوه و قهوه ممکن است موجب ایجاد لکه در دندان های شوند. از مصرف آن ها پرهیز کنید.
  3. بعضی از مواد غذایی می توانند موجب ایجاد لکه های تیره در دندان کودک شوند. مانند سس سویا ، بلونز ، گوشت قرمز و تمامی میوه ها به جز موز. استفاده از این مواد غذایی در ۲۴ بعد از عمل سفید کردن ممنوع می باشد.
  4. کلیه مواد غذایی و نوشیدنی هایی را که که ریختن آن ها بر روی پیراهن سفید ، ایجاد لکه می کند ، نباید به مدت ۲۴ ساعت در رژیم غذایی کودک قرار دهید.
  5. تا یک بعد از سفید کردن دندان ، از خمیر دندان های رنگی بر روی دندان کودک استفاده نکنید.

هزینه سفید کردن دندان کودکان در کرج چقدر است ؟

هزینه سفید کردن دندان در کودکان ، متفاوت است ؛ تعیین هزینه سفید کردن دندان ؛ مستلزم مراجعه به متخصص دندانپزشک اطفال و قرارگیری تحت معاینه می باشد ؛ بنابراین ، جهت کسب اطلاعات بیشتر به دندانپزشک کودکان در کرج ، مراجعه نمایید ؛ ایشان پس از انجام معاینات و بررسی های مورد نیاز ، هزینه قطعی سفید کردن دندان کودک تان را به شما اعلام می کنند.

ثبت نام
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد درون خطی
دیدن همه سوالات