دندان پزشکی کودکان

دکتر حجازی

عصب کشی دندان کودکان + دکتر حجازی

عصب کشی دندان کودکان یکی از روش های ایمن برای حفظ دندان آسیب دیده و رفع پوسیدگی و غیره می باشد ، شاید هنگامی که دندانپزشک کودکان ، این روش درمانی را تجویز نماید ؛ این سوال در ذهن والدین ، ایجاد شود که چه نیازی به عصب کشی دندان شیری می باشد ؟ باید بگوییم که سلامت و حفظ دندان های شیری همانند سلامتی و حفظ دندان های دائمی در کودک ، حائز اهمیت می باشد ؛ به همین علت تا جایی که ممکن باشد ، دندانپزشک از کشیدن دندان شیری در کودکان ، خودداری می کند. در ادامه دکتر حجازی ، دندانپزشک برجسته کودکان ، درباره عصب کشی دندان اطلاعات مفیدی ارائه می دهد.

 

عصب کشی دندان کودکان - دکتر حجازی

 

فهرست مطالب

عصب کشی دندان شیری چگونه است ؟

همانطور که گفته شد عصب کشی در دندان ، یک روش موثر برای رفع پوسیدگی و حفظ دندان می باشد که در آن دندانپزشک کودکان ، ابتدا با بی حسی موضعی در آن بخش ، پوسیدگی دندان را برداشته و پس از رفع پوسیدگی ، دندان را با مواد مخصوص پر می کند. به این نکته توجه کنید ، در برخی از مواقع که کودک اجازه درمان به دندانپزشک ندهد ، عصب کشی دندان اطفال با بیهوشی انجام می شود.

انواع درمان عصب کشی دندان کودکان

باید بگوییم که عصب کشی دندان کودکان ، به دو بخش پالپوتومی و پالپکتومی تقسیم می شود. در روش پالپوتومی ، فقط عصب تاج که دچار پوسیدگی شده ، برداشته و پس از آن دندان پر می شود. اما در روش پالپکتومی ، ریشه دندان نیز دچار التهاب و عفونت شده و درمان تهاجمی تر می باشد ، در این نوع پوسیدگی ، معمولا آبسه دندان نیز مشاهده می شود.

عصب کشی دندان

هنگامی که متخصص دندانپزشک کودکان ، به والدین عصب کشی دندان را پیشنهاد می دهد ، ممکن است این سوال برایشان پیش بیاید که آیا دندان شیری نیز مانند دندان دائمی ریشه و عصب دارد ؟ در پاسخ به این پرسش باید بگوییم بله ، دندان های شیری تمام اجزای دندان های دائمی مانند عاج ، سمان و عصب دندان را دارند.

مراحل پوسیدگی دندان

زمانی که دندان ها پوسیده می شوند ، در ابتدا قسمت مینای دندان آسیب می بیند و پس از پیشرفت بیماری ، قسمت عاج دندان نیز درگیر پوسیدگی می شود ، اگر در این زمان جهت درمان پوسیدگی دندان اقدام نشود ، پوسیدگی به قسمت عصب دندان می رسد.

در چه صورت باید اقدام به درمان ریشه دندان نمود ؟

در صورت وجود علائم زیر ، درمان ریشه دندان ضرورت می یابد.

  • درد دندان
  • پوسیدگی دندان
  • ایجاد آبسه دندان
  • عفونت دندان کودک
  • شکستگی دندان کودکان
  • احساس درد به هنگام لمس دندان کودک
  • عصب کشی دندان اطفال با بیهوشی
  • حساس شدن دندان کودکان ، نسبت به گرما و سرما

انجام عصب کشی دندان کودکان ، به وسیله بیهوشی ممکن است ، برای بسیاری از والدین نگران کننده باشد ؛ اما باید بگوییم ، زمانی متخصص دندانپزشک اطفال از بیهوشی استفاده می کند که کودک با او همکاری نکند و روند انجام اعمال دندانپزشکی را با مشکل رو به رو سازد ، بنابراین جای هیچ گونه نگرانی وجود ندارد.

آماده شدن کودک برای درمان عصب کشی

هنگام مراجعه برای درمان عصب کشی ، کودک ممکن است دچار ترس و اضطراب شود و همین طور والدین نیز استرس داشته باشند ؛ توصیه ما به والدین این است که استرس و نگرانی خود را به کودک انتقال ندهند و سعی کنند ، اضطراب کودک خود را کاهش دهند. به همین منظور ، والدین می توانند با صحبت کردن آرام ، گرفتن دست کودک و نوازش او از میزان نگرانی های فرزندشان بکاهند. دندانپزشک کودکان ، نیز با توجه به اینکه علم روانشناسی کودکان را می داند ؛ با کودک صحبت کرده و او را آرام می کند و برای درمان عصب کشی کودک آماده می شود.

 

اقدامات قبل از عصب کشی دندان کودکان

اولین و مهم ترین قدم به منظور انجام عصب کشی دندان در کودکان ، انتخاب بهترین متخصص دندانپزشکی اطفال می باشد ؛ چرا که نتایج دریافتی از درمان ، با توجه به میزان مهارت و تجربه پزشک مورد نظر ، متفاوت می باشد ؛ بنابراین ، به منظور دریافت بهترین نتایج و همچنین جلوگیری از بروز عوارض ناشی از آن ، در انتخاب دندانپزشک اطفال بسیار دقت کرده و بهترین آن ها را انتخاب نمایید. به والدین توصیه می گردد ، در روز درمان دندان کودکان ، به آن ها لباس های راحت بپوشانند ؛ چرا که ممکن است ، درمان مدت زمان زیادی به طول می انجامد. در روز عصب کشی دندان کودکان ، تمامی مدارک پزشکی مورد نیاز را به همراه داشته باشید.

کشیدن یا عصب کشی دندان شیری

زمانی که دندانپزشک اطفال ، به شما عصب کشی دندان کودک را پیشنهاد می دهد ، ممکن است این سوال برایتان پیش بیاید که چرا اقدام به کشیدن دندان مورد نظر نمی کند ، دندان شیری که خود به خود پس از مدتی می افتاد ؟ در این باره باید بگوییم ، کشیدن دندان شیری در کودکان می تواند باعث بروز مشکلاتی ؛ همچون از بین رفتن فضا برای رشد دندان دائمی ، کاهش توانایی جویدن و غیره در کودک شود ، بنابراین نگه داشتن دندان های شیری به اندازه دندان های دائمی دارای اهمیت می باشد.

مدت زمان عصب کشی دندان شیری

مدت زمانی که برای عصب کشی دندان های شیری مورد نیاز می باشد ، با توجه به گستردگی ناحیه تحت درمان متفاوت است و زمان مشخصی نمی توان برای آن بیان کرد.

آیا عصب کشی دندان کودکان شبیه به دندان بزرگسالان انجام می شود ؟

خیر ، عصب کشی دندان های شیری ، بسیار ساده تر از عصب کشی دندان های دائمی می باشد. در صورتی که پوسیدگی دندان پیشرفت نکرده باشد ؛ تنها عصب تاج دندان ، تحت درمان قرار می گیرد ؛ اما در صورت پیشرفت پوسیدگی دندان ، متخصص دندانپزشک کودکان باید عصب داخل ریشه دندان را تحت درمان قرار دهد.

درد دندان کودکان بعد از عصب کشی

در صورتی که عصب دندان به صورت کامل درمان نشده باشد ممکن است بعد از درمان کودک همچنان درد داشته باشد. البته گاهی وجود درد در چند روز اول بعد از درمان ، طبیعی می باشد. برای جلوگیری از بروز این مشکل بهتر است به بهترین دندانپزشک کودکان مراجعه کنید تا کودک دچار این مشکل نشود.

چه زمانی باید برای عصب کشی دندان کودکان به پزشک مراجعه کرد ؟

در صورت مشاهده هر یک از مواردی که در ادامه به ان ها اشاره می کنیم ، لازم است تا جهت درمان و عصب کشی دندان کودکتان به پزشک مراجعه کنید تا پروسه درمان نیز فورا آغاز شود.

  1. حساسیت شدید دندان های کودک به سرما و گرما
  2. آبسه دندان
  3. پوسیدگی دندان ها و عفونت بسیار شدید
  4. التهاب یا قرمزی اطراف دندان های آسیب دیده
  5. شکستگی دندان که سبب تاثیر گذاری بر پالپ دندان ها می شود
  6. درد دندان در شب
  7. پوسیدگی هایی که با استفاده از تصویر رادیوگرافی مشاهده می شوند ، نزدیک به عصب دندان ها می باشند
  8. درد مداوم دندان ها به هنگام جویدن یا حتی لمس کردن آن ها
  9. دردناک و حساس شدن گره های لنفاوی
  10. شل شدن غیره منتظره دندان های اسیب دیده
  11. درد همراه با تورم لثه
  12. تغییر رنگ دندان ها و تیره تر شدن آن ها

مراقبت های بعد از عصب کشی دندان کودکان

  1. دندانپزشک اطفال ، به والدین توصیه می کند تا نیم ساعت پس از انجام اعمال دندانپزشکی از دادن خوراکی به فرزندان خود اجتناب کنند.
  2. کودکانی که اعمال دندانپزشکی انجام داده اند ، باید به مدت ۲۴ ساعت از مصرف مواد غذایی سفت خودداری کنند.
  3. والدین باید مراقب باشند که کودکان ، آسیبی به لب و دهان خود در اثر بی حسی نزنند.
  4. احساس درد پس از انجام عصب کشی دندان ، مسئله ای عادی و طبیعی می باشد که در صورت نیاز متخصص دندانپزشک اطفال ، برای آن ها مسکن تجویز می کند.
  5. بروز حساسیت در تاج دندان ها تا مدتی پس از عصب کشی ، طبیعی بوده و جای هیچ گونه نگرانی ندارد ؛ چرا که به تدریج و به مرور زمان برطرف می شود.
  6. مسواک زدن پس از عصب کشی دندان ها ، اهمیت به سزایی دارد و توصیه می شود کودکان حداقل روزانه دو بار از مسواک و یک بار از نخ دندان استفاده کنند ؛ لازم به تذکر است ، در اطراف لثه دندان تحت درمان ، مسواک باید به آرامی زده شود تا از بروز التهاب و عفونت جلوگیری شود.
  7. توصیه می شود کودکان تا مدتی پس از عصب کشی از سمت دیگر دهان جهت جویدن مواد غذایی استفاده کنند.
  8. کودکان باید تا مدتی پس از عصب کشی دندان خود از مصرف مواد غذایی شیرین و چسبناک ؛ همچون آدامس ، شکلات ، شیرینی و از این قبیل موارد اجتناب کنند.
  9. استفاده از محلول آب و نمک ، تاثیر به سزایی در کاهش تورم و درد ناشی از عصب کشی دندان دارد ، بنابراین توصیه می شود استفاده از این محلول فراموش نشود.
  10. فشردن دندان ها بر روی هم اثرات جبران ناپذیری بر روی دندان ها می گذارد ؛ بنابراین توصیه می شود کودکان از انجام این کار خودداری کنند.

مدت زمان عصب کشی دندان شیری

مدت زمان مورد نیاز جهت عصب کشی دندان های شیری ، بسته به میزان همکاری کودکان با متخصص دندانپزشک اطفال متفاوت می باشد ؛ اما در حالت کلی نسبت به عصب کشی دندان های دائمی به مدت زمان کمتری نیاز دارند. تعداد جلسات مورد نیاز جهت عصب کشی دندان های شیری ، توسط متخصص دندانپزشک اطفال مشخص می گردد.

عصب کشی دندان کودکان با بیهوشی

در برخی از مواقع ، متخصص دندانپزشک اطفال با کودکانی رو به رو می شود ؛ که به هیچ عنوان ، اجازه درمان نداده و با آن ها همکاری نمی کنند ؛ در این صورت ، دندانپزشک اطفال ، انجام امور دندانپزشکی تحت بیهوشی را به والدین پیشنهاد می دهد ؛ لازم به ذکر است ، این روش درمانی هیچ گونه خطری برای کودکان نداشته و تنها منجر به انجام درمان به آسودگی می گردد.

انواع عصب کشی دندان کودکان

  • پالپ زنده داخل دندان های شیری : در مرحله اول پزشک در صورت عدم وجود آبسه، تورم و غیره عصب کشی دندان کودک را انجام خواهد داد. بنابراین بعد از بررسی و رفع مشکلات موجود، ابتدا قسمتی از پالپ داخل دندان برداشته ، اما آن را از ریشه جدا نمی کند. پالپ دچار آسیب را از دندان خارج کرده، و دیگر مناطق حاوی پالپ های سالم بر روی دندان را توسط موادی مخصوص می پوشاند. این پوشش موقتی بوده و تا رشد کامل ریشه باقی می ماند. این روش درمانی به دو صورت زیر انجام خواهد شد.
  • درمان محافظتی : اگر پوسیدگی جزئی در دندان رخ دهد ابتدا پوسیدگی خارج شده و قبل از پر کردن دندان نوعی ماده محافظت کننده از دندان بر روی ان قرار می گیرد.
  • پوشش غیر مستقیم : اگر در دندان در شرایط پوسیدگی زیاد با آسیب کم پالپ همرا باشد، پوسیدگی را خارج کرده و پانسمان در نزدیکی پالپ قرار خواهد گرفت. و سپس دندان شیری کودک پر خواهد شد.
  • درمان مستقیم پالپ دندان شیری : یکی دیگر از انواع عصب کشی دندان کودکان به هنگام پوسیدگی و عفونت قسمتی از بافت همبندی دندان ( پالپ) است. در این هنگام پزشک با استفاده از قرار دادن موادی بر روی این بافت از آن محافظت می کند. این مواد دارای تاثیر دائمی نبود و در صورت عدم مراقبت از بین خواهد رفت.
  • درمان غیر زنده پالپ : اگر پوسیدگی و عفونت بسیار پیشرفت کند، سبب از بین رفتن کلی بافت همبندی دندان شده و پزشک ناچار به درمان روش غیر زنده می شود، که طی آن ریشه، پالپ و ریشه و تاج دندان ها خارج می شود. دندان خالی شده توسط ماده ای مخصوص پر خواهد شد. این روش آخرین اقدام برای نگهداری دندان های شیری بوده و در غیر این صورت پزشک ناچار به کشیدن دندان کودک خواهد شد.

آیا ممکن است پروسه عصب کشی دندان کودکان با موفقیت به پایان نرسد ؟

عصب کشی یا ریشه درمانی دندان ها ، در صورت مراجعه به یک کلینیک خوب با وجود دندانپزشکانی ماهر و با تجربه حدود ۹۰ الی ۹۵ در صد با موفقیت همراه است. اما در برخی موارد ممکن است عوارضی همراه با این پروسه درمانی ظاهر شود و منجر به شکست پروسه درمان ریشه دندان کودکان شود و حتی در موارد حاد تر نیاز به کشیدن دندان کودکان شود. در نتیجه قبل از مراجعه به دندانپزشک ، تحقیقات لازم را انجام دهید و از تجربه و مهارت بالای پزشک در این زمینه اطمینان حاصل کنید تا روند درمان دندان های کودکتان با نتیجه عالی به پایان برسد و سبب بروز عوارض نشود.

سوالات رایج دندانپزشکی

  • چرا زمانی که دندان های شیری می افتند ، ریشه ندارند ؟

هر کدام از دندان های شیری ، تنها مدت زمان معینی درون دهان باقی می مانند و پس از گذشت این زمان ، به خودی خود افتاده و دندان دائمی ، جایگزین آن می شود ؛ بنابراین ، ریشه دندان های شیری در طی زمان ، به آرامی تحلیل رفته و در زمان ریزش ، ریشه آن به طور کامل از بین رفته است ؛ به همین علت در این زمان ، والدین تصور می کنند ، هرگز ریشه ای وجود ندارد.

  • عصب کشی دندان شیری در چند جلسه انجام می شود ؟

تعداد جلسات مورد نیاز به منظور انجام عصب کشی در کودکان ، توسط متخصص دندانپزشک اطفال ، با توجه به شرایط بیماران تعیین می گردد.

  • هزینه عصب کشی دندان کودکان چقدر می باشد ؟

هزینه عصب کشی دندان در هر کودک ، با توجه به پارامترهای بسیار گوناگون متفاوت بوده و پس از بررسی های مورد نیاز ، توسط متخصص دندانپزشک اطفال مشخص می گردد ؛ بنابراین به منظور کسب آگاهی بیشتر در این باره ، به پزشک مراجعه نمایید .

  • هزینه عصب کشی دندان اطفال چقدر می باشد؟

هزینه عصب کشی دندان کودکان با توجه به میزان آسیب دیدگی های دندان ، نوع مواد پر کننده ، روکش و غیره تعیین می شود.

  • عصب کشی و یا کشیدن دندان کودکان ؟

پوسیدگی در دندان می تواند در بروز درد به هنگام خوردن مواد غذایی و یا در هنگام خواب به سراغ کودکان بی آید. بنابراین با مراجعه به موقع به پزشک می توان برای درمان آن اقدام کرد، و عصب کشی دندان کودکان را انجام داد. در حالی که تاخیر در مراجعه تنها می تواند با کشیدن دندان کودک بهبود یابد.

  • آیا عصب کشی دندان کودک همراه با درد است ؟

با وجود استفاده از نوعی بی حسی، کودکان به هنگام ترمیم و درمان دندان هایشان دردی را احساس نخواهند کرد. مگر آنکه پالپ های داخل دندان دچار عفونت و یا التهاب شده باشند. با از بین رفتن بی حسی دردی جزئی در محل عصب کشی کودکان به وجود خواهد آمد که با استفاده از مسکن های تجویز شده توسط پزسک، این درد تسکین می یابد.

  • عوارض عدم اقدام به عصب کشی دندان شیری کودکان

برخی از والدین به علت افتادن دندان های شیری به هنگام پوسیدگی، تصور می کنند این دندان ها اهمیتی نداشته و نیاز به مراجعه پزشک ندارد. اما بهتر است بدانید در صورت عدم عصب کشی دندان کودکان، پوسیدگی و خرابی می تواند به دندان های اطراف، و از همه مهم تر دندان های زیرین که پس از افتادن دندان های شیری دیده می شوند نفوذ کند.

ثبت نام
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد درون خطی
دیدن همه سوالات