دندان پزشکی کودکان

دکتر حجازی

پر کردن دندان کودکان

پر کردن دندان کودکان ، یکی از پر کاربردترین روش های ترمیم دندان می باشد که بر روی دندان های شیری و دائمی انجام می شود ؛ درد دندان در کودکان زمانی ایجاد می شود که دندان دچار پوسیدگی شده و به مرور زمان ، این پوسیدگی باعث از بین رفتن اعصاب دندان در مرکز آن می شود ؛ در این مرحله است که کودک احساس درد کرده و برای بررسی و معاینه بیشتر به دکتر ماندانا حجازی ، بهترین  دندانپزشک کودکان کرج مراجعه می کند.

 

پر کردن دندان کودکان - دکتر حجازی

 

فهرست مطالب

پر کردن دندان کودکان

در جلسه معاینه ، دندانپزشک کودکان برای آشکار شدن مشکلات دندانی و نقاط پوسیده دندان از تصاویر اشعه ایکس استفاده می كند و تمامی دندان ها تک تک بررسی می گردد ؛ در مواردی که میزان پوسیدگی دندان ها شدید نباشد ، می توان دندان کودک را پر کرد و در غیر این صورت ، باید دندان عصب کشی ( پالپکتومی ) شود و پس از آن ، با آمالگام پر گردد.

دلایل پر کردن دندان کودکان به شرح ذیل می باشد :

  1. یکی از دلایل اصلی پر کردن دندان اطفال در کرج ، پوسیدگی و خرابی دندان می باشد که به دلیل رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان ، مصرف زیاد مواد قندی و غیره به وجود می آید.
  2. برخورد ، ضربه یا آسیب دندان که باعث شکستگی و ترک دندان می شود از دیگر دلایل می باشد.
  3. دلیلی دیگر زمانی است که دندان ها ، رشد نامناسبی داشته باشند و باعث بروز نقایصی در شکل و فرم دندان ها شده باشد.
  4. بعد از درمان ریشه دندان و عصب کشی ، دندان نیاز به پر كردن دارد.
  5. تغییر رنگ و لکه شدن دندان ها از دلایل دیگر پر کردن دندان است.
  6. دندان ها بر روی زیبایی لبخند ، تاثیر گذاشته و بدین ترتیب ، اعتماد به نفس کودکان را تحت تاثیر قرار می دهد.
  7. پر کردن دندان کودکان ، از گسترش عفونت جلوگیری می کند.
  8. دندان ها ، تاثیر به سزایی در بهتر صحبت کردن کودکان دارند.
  9. عدم درمان پوسیدگی دندان کودکان ، می تواند منجر به احساس درد شدید و بروز آبسه دندان شود.

اجزا دندان های شیری

دندان های شیری ، تمامی اجزای دندان های دائمی را ؛ همچون تاج ، ریشه ، عصب و غیره دارند ؛ به همین علت ، درمان دندان های شیری بسیار با اهمیت می باشد ، در صورت عدم درمان به موقع ، پوسیدگی دندان های شیری احتمال رسیدن پوسیدگی به ریشه دندان های دائمی و خراب کردن آن ها وجود دارد.

دلایل درمان پوسیدگی دندان های شیری

در صورتی که والدین جهت درمان پوسیدگی دندان های شیری کودکان به موقع اقدام کنند ، از بروز مشکلاتی که در ذیل به آن ها اشاره شده است ، جلوگیری خواهند کرد.

  • جلوگیری از گسترش عفونت
  • حفظ زیبایی دندان و لبخند کودک
  • حفظ دندان های شیری کودک جهت حفظ فضای مناسب برای رویش دندان های دائمی
  • عدم بروز مشکل در جویدن مواد غذایی
  • عدم بروز مشکل در حین صحبت کردن
  • جلوگیری از بروز آبسه دندان در کودکان
  • جلوگیری از بروز دندان درد

روش های پر کردن دندان کودکان به شرح ذیل می باشد :

پر کردن دندان با آمالگام

آمالگام ، ترکیبی از عناصر مختلف ؛ از جمله نقره می باشد که بیشتر برای پر کردن دندان ها آسیاب مورد استفاده قرار می گیرد ؛ از این ماده در پر کردن دندان هایی که پوسیدگی شدید دارند نیز استفاده می شود ؛ از مزایای آمالگام ، می توان به استحکام و دوام آن اشاره کرد ؛ مدت زمان کمتر برای درمان و ارزانتر بودن آن اشاره کرد. آمالگام ، ترکیبی از فلزات متفاوت ؛ همچون نقره ، مس ، زینک ، جیوه و غیره می باشد ؛ آمالگام در بین دیگر موارد پر کننده دندان ها جزء یکی از قدیمی و ایمن ترین مواد پرکننده دندان کودکان به حساب می آید. طبق تحقیقات انجام شده آمالگام ، باعث بروز هیچ گونه عوارضی در کودکان نمی شود ؛ به همین علت بسیار مورد استقبال قرار گرفته است ؛ آمالگام ، به علت استحكام و بادوام بودن جهت ترمیم دندان های آسیا بسیار مناسب می باشد ؛ چرا که دندان های آسیا نسبت به دیگر دندان ها فشار بیشتری را متحمل می شوند ؛ حداقل مدت زمان ماندگاری آمالگام ، حدودا ۱۰ سال می باشد.

معایب آمالگام

به علت رنگ متالیک آمالگام ، احتمال کدر شدن آن در طول زمان وجود دارد ، بنابراین ممکن است در ناحیه اتصال مواد پرکننده و دندان ها تغییر رنگ رخ دهد ؛ یکی دیگر از معایب آمالگام ، این است که برای استفاده از این نوع پرکننده باید در ابتدا ساختار دندان برداشته شود و سپس ، برای استفاده از مواد پرکننده باید یک حفره ایجاد شود.

پرکردن دندان با کامپوزیت

مواد سفید رنگی که برای پر کردن دندان ، مورد استفاده قرار می گیرد با نام کامپوزیت رزینی اشاره کرد ؛ این ماده شبیه کوارتز بوده و با نور آبی رنگی سفت و محکم می شود ؛ این ماده به دلیل اینکه همرنگ دندان است ، زیباتر است ؛ با استفاده از کامپوزیت ، می توان هر شکاف ریزی را بر روی دندان پوشاند.

معایب کامپوزیت

طول دوره درمان با کامپوزیت ، بسیار طولانی تر از دیگر پرکننده ها می باشد ؛ زیرا به علت هم رنگی آن با دندان ، درمان با کامپوزیت کمی پیچیده تر می شود ؛ هزینه درمان با کامپوزیت ، بیشتر از سایر روش ها می باشد ؛ مدت زمان ماندگاری کامپوزیت ، بسیار کمتر از آمالگام است.

مزایای کامپوزیت

  1. از بروز پوسیدگی دندان ، در آینده جلوگیری می کند.
  2. سفید رنگ بودن آن ، سبب غیر قابل تشخیص شدنش می شود.
  3. تنها بخش کمی از دندان ، در این روش برداشته می شود.

 

پر کردن دندان با مواد براق رنگی ( كامپومر )

در مواردی که کودک از پر کردن دندان خود ترس داشته باشد ، می توان با نشان دادن مواد رنگی حق انتخاب را به او داده و او را برای درمان مشتاق کرد.

عصب کشی دندان کودکان درد دارد ؟

در حین انجام عصب کشی دندان ، به منظور عدم احساس درد توسط کودک از بی حسی موضعی استفاده می شود ؛ اما با این حال ، احتمال احساس درد خفیف در کودکان وجود دارد.

مضرات عصب کشی دندان کودکان

در این رابطه لازم به ذکر می باشد ؛ در صورتی که عصب کشی دندان کودکان ، توسط دندانپزشک ماهر و چیره دست انجام گیرد ؛ نه تنها هیچ گونه خطر و عوارضی کودکان را تهدید نخواهد کرد ؛ بلکه از نتیجه به دست آمده نیز بسیار راضی خواهند بود ؛ بنابراین ، در این رابطه اظهار نگرانی نکرده و به دنبال بهترین دندانپزشک اطفال ، باشید.

مراقبت های پس از پر کردن دندان کودکان

  • احساس درد خفیف پس از پر کردن دندان ، مسئله ای طبیعی بوده که در تمامی بیماران رخ می دهد و پس از اجازه از دندانپزشک اطفال ، با مصرف مسکن می توان آن را از بین برد ؛ نکته لازم به ذکر در این باره این است كه ، در صورتی که احساس درد پس از گذشت چند روز بر طرف نشد ، به دندانپزشک اطفال مراجعه نمایید.
  • به علت استفاده از روش بی حسی موضعی جهت پر کردن دندان ، دندان و ناحیه اطراف آن تا مدتی بی حس بوده و در صورتی که کودک ناحیه بی حس را بمکد یا گاز بگیرد ، دچار آسییب دیدگی می شود ؛ بنابراین والدین باید به این مسئله توجه کنند به همین منظور توصیه می شود ، کودکان تا رفع کامل بی حسی چیزی میل نکنند.
  • حساسیت دندان ها و بروز تورم در ناحیه تحت درمان پس از پر کردن دندان ها ، مسئله ای طبیعی می باشد که در کودکان نسبت به بزرگسالان ، شایع تر است ؛ چرا که ، آن ها با گاز گرفتن لب یا زبان خود در زمانی که بی حسی از بین نرفته است ، می توانند موجب تورم بیشتر شوند ؛ در نهایت لازم به ذکر است ، تورم و حساسیت بروز یافته باید در طی ۱ الی ۲ روز بر طرف شود ؛ در غیر این صورت ، به پزشک معالج خود مراجعه نمایید.
  • متخصص دندانپزشکی اطفال خوب در کرج ، توصیه به قرار دادن مواد غذایی نرم و آبکی در رژیم غذایی کودکان به مدت ۱ الی ۲ روز پس از پر کردن دندان هایشان ، می کند.
  • طبق توصیه متخصص دندانپزشک کودکان ، بهتر است به مت ۱ تا ۲ روز از مصرف نوشیدنی و مواد غذایی خیلی سرد و گرم پرهیز شود.

نکته مراقبت های پس از پر کردن دندان کودکان

والدین باید توجه نمایند ، توصیه های دندانپزشک کودک شان را به دقت انجام داده و به هیچ عنوان ، سهل انگاری نکنند ؛ چرا که بدین ترتیب ، می تواند عوارض جبران ناپذیری بروز یابد؛ زیرا همانطور که می دانید سلامت دندان های دائمی و حتی شیری ، از اهمیت به سزایی برخوردار است ؛ بدین منظور ، استفاده از مسواک و نخ دندان و همچنین مراجعه منظم به دندانپزشک اطفال را فراموش نکنید .

هزینه پرکردن دندان کودکان در کرج

هزینه پر کردن دندان کودکان ، بسته به پارامترهای گوناگونی محاسبه می شود ؛ از این رو ممکن است از هر فرد به فرد دیگر متغیر باشد ؛ به همین علت بهتر است جهت آگاهی از قیمت پر کردن دندان اطفال ، به دندانپزشک اطفال خوب در کرج ، مراجعه نمایید.

ثبت نام
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد درون خطی
دیدن همه سوالات