دندان پزشکی کودکان

دکتر حجازی

متخصص دندانپزشکی

فهرست مطالب

متخصص دندانپزشکی

بسیار از افراد هنگام مواجه شدن با مشکلات دهان و دندان این سوال در ذهن شان ایجاد می شود که به کدام متخصص دندانپزشکی باید مراجعه کنند تا تحت درمان قرار گیرند، در این مقاله می خواهیم درباره انواع تخصص های دندانپزشکی صحبت کنیم برای کسب اطلاعات بیشتر ادامه مقاله را مطالعه نمایید.

تخصص های دندانپزشکی به شرح ذیل می باشد:

در دندانپزشکی ده تخصص به رسمیت شناخته شده است که عبارتند از :

  • متخصص دندانپزشکی کودکان

متخصص دندانپزشكى كودكان پس از يك دوره سه ساله، توانايي پيشگيري و درمان بيماريهاى كودكان را به دست مى آورد. متخصص دندانپزشكى كودكان همچنين در اين دوره روانشناسى كودك و روش هاي برخورد با كودك را مى آموزد.

  • متخصص ارتودنسی

متخصص ارتودنسى ، پس از يك دوره سه ساله، با رشد و تكامل فكين و دندانها آشنا مى شود و اقدام به درمان ناهنجاري هاى دندانى و فك و صورت مى پردازد.

  • متخصص درمان ریشه

متخصص درمان ريشه نيز پس از سه سال آموزش، توانايي درمان و رفع درد هاى دندانى ناشي از درگيرى پالپ(عصب دندان) را پيدا مى كند.

 

متخصص دندانپزشکی

 

  • متخصص بیماری های دهان

متخصص بيماريهاي دهان و دندان كه به عنوان متخصص تشخيص بيماري هاي دهان و دندان نيز شناخته مى شود، توانايي شناسايي و تشخيص بيماريهاي دهان و دندان را دارد.

شايد برخى تصور كنند كه بيماري هاي دهان و دندان بسيار محدود است، اما بايد يادآور شد كه بسيارى از بيماريهاي سيستميك علائم اوليه خود را در دهان نشان مى دهند. بنابراين آشنايي با اين علائم و تشخيص زودهنگام بيماريها در بسيارى از مواقع نقش مهمى در درمان و جلوگيرى از پيشرفت بيمارى دارد.

  • متخصص جراحی لثه و ایمپلنت

متخصص جراحى لثه و ايمپلنت يكى از تخصص هاى دندانپزشكى است كه به درمان بيماريهاى لثه و جراحى هاى لثه مى پردازد. طيف وسيعى از بيماريها علائم دهان و دندانى دارند كه بسيارى از آنها در لثه ها بروز مى كنند.

تشخيص و درمان اين بيماريهاي لثه بر عهده متخصص جراحى لثه مى باشد. همچنين متخصص جراحى لثه و ايمپلنت ، جايگزينى دندانهاى از دست رفته با قرار دادن ايمپلنت را بر عهده دارد.

  • متخصص پروتز دندان و ایمپلنت

متخصص پروتز دندان و ايمپلنت در حقيقت به بازسازى دندانهاى از دست رفته از طريق ساخت روكش دندانى و يا پروتز ها مى پردازند.

متخصص پروتز دندان و ايمپلنت همچنين مسئوليت ساخت روكش هاي دندانى ايمپلنت را بر عهده دارد. بنابراين قرار دادن ايمپلنت دندان يك كار تيمى است كه با همكارى متخصص جراحى لثه و متخصص پروتز دندانى انجام مى شود.

  • متخصص رادیولوژی دهان و فک و صورت

متخصص راديولوژي دهان و فك و صورت نيز در واقع در زمينه گرفتن انواع مختلف عكس هاى راديوگرافى از جمله عكس هاى پانوراميك و سى بى سى تى تخصص دارد. بسيارى از دندانپزشكان براي تشخيص و درمان بيماران خود ، آنها را به يك متخصص راديولوژى دهان و فك و صورت مى فرستند.

متخصص راديولوژى دهان و فك و صورت نيز در اين مواقع يك گزارش كامل از يافته هاى خود در كليشه راديوگرافى مى نويسد تا به دندانپزشك در زمينه تشخيص و افتراق بيماريها از يكديگركمك كند.

  • متخصص دندانپزشکی ترمیمی و زیبایی

امروزه درمان هاى زيبايي بسيار طرفدار پيدا كرده است. از جمله اين درمان ها مى توان به درمان ترميم هاى زيبايي دندان مانند لمينيت دندان و ونيرهاى كامپوزيتى اشاره نمود.

ساخت لمينت و روكش هاى زيبايي بر عهده متخصص دندانپزشكى ترميمى و زيبايي است. البته آنها علاوه بر كارهاى زيبايي، به بازسازى دندانهاى پوسيده و تخريب شده، از طريق ترميم هاى مختلف و ساخت روكش هاى دندانى مناسب مى پردازند.

همچنين بيماران براي انجام بليچينگ و سفيد نمودن دندانها مى توانند به يك متخصص دندانپزشكى ترميمى و زيبايي مراجعه نمايند.

 

متخصص دندانپزشکی

 

  • متخصص آسیب شناسی دهان و فک و صورت

در اين رشته، متخصص آسيب شناسى دهان و فك وصورت اقدام به نمونه بردارى از ضايعات موجود در دهان نموده و از اين طريق به تشخيص بيماري ها مى پردازند.

  • متخصص جراحی صورت و دهان و فک

يك متخصص جراحى صورت و دهان و فك، پس از گذراندن يك دروه پنج ساله و آموزش هاى بيمارستانى، توانايي درمان و جراحى هاى دهان و فك و صورت مانند شكستگى هاى فك و صورت ناشى از تروما و يا درمان جراحى بيماريهاى مختلف را به دست مى آورد.

متخصص جراحى فك و صورت ، همچنين با همكارى متخصص ارتودنسى اقدام به درمان ناهنجارى هاى رشدى فك و صورت مى كند.

بهترین متخصص دندانپزشکی کیست؟

بهترین متخصص دندانپزشکی کسی است که بتواند با توجه به وضعیت بیمار بهترین روش درمانی را به او ارائه کند و رفتار مناسبی با او داشته باشد. در صورتی که بیمار برای درمان مشکل دهان و دندان خود دیر به دندانپزشک خوب مراجعه کرده بود از سرزنش او خودداری کند.

سعی کند اعتماد بیمار را جلب کند تا او بتواند به راحتی با او صحبت کرده و تمامی مشکلات خود را بیان کند. زمان کافی را برای درمان بیمار بگذارد و سلامت بیمار را اولویت کار خود قرار دهد و صرفا بخاطر پول کار نکند.

متخصص دندانپزشکی کودکان :

یک متخصص دندانپزشکی اطفال یا کودکان پس از گذراندن دوره عمومی دندانپزشکی در آزمون تخصص شرکت کرده و پس از قبولی به مدت سه سال در این شاخه تحصیل می کند.

در دوره سه ساله تخصص دندانپزشکی کودکان ، آموزش های لازم در خصوص درمان و نحوه برخورد با کودکان را می بیند و پس از آن می تواند به عنوان متخصص دندانپزشک کودکان فعالیت خود را آغاز کند.

یک متخصص دندانپزشک کودکان با دادن آزمون جامع می تواند بورد تخصصی خود را بگیرد، افرادی که بورد تخصصی دارند می توانند به عنوان هیئت علمی دانشگاه نیز فعالیت کنند.

در مقالات قبل درباره خدماتی که یک متخصص دندانپزشک کودکان در مطب خود ارائه می کند به طور جامع صحبت کردیم که برای کسسب آگاهی می توانید به آن ها مراجعه کنید در این بخش به طور مختصر خدماتی که در کلینیک دندانپزشکی کودکان و اطفال ارائه می شود را بیان می کنیم.

 

متخصص دندانپزشکی

 

خدماتی که در کلینیک دندانپزشکی اطفال ارائه می شود:

ارتودنسی پیشگیری ، جرمگیری دندان ، فیشورسیلانت، فلوراید تراپی، اصلاح طرح لبخند، سفیدکردن دندان یا بلیچینگ دندان ، درمان پوسیدگی دندان ، عصب کشی دندان ، هدایت رفتاری کودکان ، آموزش رعایت بهداشت دهان و دندان به کودکان و والدین

انتخاب متخصص دندانپزشکی :

افراد به این نکته توجه داشته باشند که حتما برای درمان های دندانپزشکی به بهترین متخصص دندانپزشکی در ناحیه سکونت خود مراجعه کنند.

همچنین به این نکته نیز توجه داشته باشید که بخاطر هزینه کمتر به هر دندانپزشکی مراجعه نکرده و ابتدا درباره او تحقیق کنید.

بخصوص در هنگام درمان و معاینات دندان کودکان خود به یک متخصص دندانپزشک خوب مراجعه کنید، چرا که نحوه برخورد با کودکان را دانسته و باعث رفع ترس آن ها از دندانپزشکی می شود و این امر سبب می شود کودک شما به راحتی و بدون اضطراب و ترس به دندانپزشکی مراجعه کرده و در بزرگسالی دندان های سالمی داشته باشد.

هزینه درمان دندانپزشکی کودکان چقدر می باشد؟

هزینه درمان دندانپزشکی کودکان با توجه به دستمزد متخصص دندانپزشک کودکان ، نوع درمان ، تعدادجلسات درمان غیره تعیین می شود.

برخی از افراد در منطقه سکونت خود به عنوان مثال در شهر کرج  به دنبال مراكز دندانپزشکی اقساطی کرج هستند.

باید بگوییم برخى از درمان هاى دندانپزشكى مانند درمان ارتودنسى معمولاً شرايط پرداخت به صورت اقساطى را دارند كه در كلينيك دندانپزشكى كودكان دکتر ماندانا حجازی متخصص دندانپزشکی کودکان و نوجوانان درمان هاى ارتودنسى به صورت اقساطى و ماهيانه دريافت مى گردد.

 

 

دکتر ماندانا حجازی
متخصص دندانپزشکی کودکان و نوجوانان – دارای بورد تخصصی، عضوو هیئت علمی دانشگاه

( ارتودنسی اطفال – فیشور سیلانت – فلوراید تراپی – فضانگهدارها – روکش دندان شیری – عصب کشی دندان شیری – دنـدانپزشکی تحت بیهـوشی)

ثبت نام
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد درون خطی
دیدن همه سوالات