درد دندان کودک

احتمال این که کودک دچار دندان درد شود از بزرگسالان به نسبت کمتر است، اما در صورت مشاهده درد دندان کودک امکان ابتلا به بیماری های لثه یا دندان وجود دارد  که سریعا باید به دندانپزشک اطفال مراجعه کرد .

درد دندان کودکدرد دندان کودک

در بعضی از موارد کودک به دلیل داشتن درد در قسمت گوش یا فک به نظر می رسد که دچار دندان درد شده است ، در این مواقع کودک دچار درد انعکاسی شده است .

درد انعکاسی یک واکنش طبیعی است که در دهان و صورت رخ می دهد. زمانی که کودک به این درد دچار می شود، تشخیص محل دقیق درد سخت می شود در صورتی که اگر دندان درد بود این سختی وجود نداشت و به راحتی می توانستیم محل درد را شناسایی کنیم .

در این شرایط کودک زودرنج و حساس خواهد شد و آب زیادی از دهان او خارج می شود. هرکاری که برای او انجام می دهید آرام نمی گیرد. معمولاً میلی به خوردن غذا ندارد.

درمان درد دندان در خانه بسیار محدود است و نمی توان بدون ویزیت دندانپزشک از مسکن برای درمان درد کودک استفاده شود .

اگر کودک درحال دندان درآوردن باشد می توانید با انگشت خود این تورم را بر روی لثه های او احساس کنید.

معمولاً نوزادان زود تر از ۶ ماهگی دندان هایشان رشد نمی کند. به دندان های شیری کودک باید اهمیت زیادی داده شود و از آن ها مراقبت شود .

به محض رشد اولین دندان شیری کودک ، باید مراقبت های بهداشتی از دندان های او را شروع کنید.

علت و علائم درد دندان کودک :

علت درد دندان کودک می تواند نشانه پوسیدگی دندان باشد که این پوسیدگی می تواند مشکلاتی مانند بهم ریختگی دندان ها و خرابی دندان ها را به دنبال داشته باشد که موجب بروز مشکلات و درآخر انجام ارتودنسی شود.

نکات :

اصلی ترین عامل دندان درد به وجود آمدن التهاب در قسمت بافت نرم دندان است . این بافت نرم در بر گیرنده رگ های خونی و انتهای سلول های عصبی است.

التهاب بافت نرم همان پالپ است ، التهاب پالپ موجب ورود باکتری ها به ناحیه ی پالپ می شود که این قضیه به دلیل پوسیدگی دندان کودکان می باشد ، درنتیجه موجب تخریب شدن مین و عاج دندان می شود .

التهاب پالپ می تواند در دندان درد شدید موثر باشد که لازم است برای درمان به متخصص اطفال مراجعه شود .

علائم التهاب پالپ در کودکان در مراحل اولیه با درد لحظه ای همراه است. میکروب های بیماری زا و مواد باقی مانده ی غذا به داخل عصب دندان نفوذ می کنند و التهاب پالپ را به وجود می آورند.

نکات :

به تخریب شدن بافت سخت دندان کرم خوردگی یا پوسیدگی می گویند . هنگام کرم خوردگی دندان ، ممکن است کودک با درد دندان همراه باشد با این تفاوت که این دندان درد در هنگام مصرف مواد سرد یا گرم اتفاق می افتد.

درد در کودکان زیر یک سال به دلیل مبتلا شدن آن ها به عفونت برفکی است ، در این شرایط امکان دارد کودک هیچ گونه دردی تا زمان خوردن غذا نداشته باشد اما پس از چند بار مکیدن شیر احساس ناراحتی  کند و سینه مادر یا شیشه شیر را از دهان خود بیرون آورد.

در این زمان لکه های قرمز یا سفید رنگی بر روی زبان و داخل گونه های کودک به وجود می آید ، این قطره ها همانند قطره های چکیده شده ی شیر هستند که پس از صرف غذا در دهان کودک باقی مانده اند.

• درد در کودکان بزرگتر معمولا به صورت تبخال است. تبخال موجب به وجود آمدن ویروس هرپس می شود.

زمانی که عفونت ویروس هرپس با درد همراه باشد امکان دارد کودک احساس خستگی کند و تب داشته باشد.  این درد ممکن است به حدی باشد که کودک از شیر خوردن خودداری کند و سینه ی مادر را رها کند.

متخصص دندانپزشکی کودکان و نوجوانان - دارای بورد تخصصی، عضوو هیئت علمی دانشگاه

(ارتودنسی اطفال - فیشور سیلانت - فلوراید تراپی - فضانگهدارها - روکــش دندان شیری - عصب کشی دندان شیری - دنـدانپزشکی تحت بیهـوشی)