دندان پزشکی کودکان

دکتر حجازی

دکتر دندانپزشک کودکان

فهرست مطالب

بهترین دکتر دندانپزشک کودکان

دکتر دندانپزشک کودکان : امروزه اطفال بخش مهمی از جامعه ما را تشکیل می دهند و در این میان حفظ و نگهداری بهداشت دهان و دندان اطفال جزء وظایف دشوار والدین محسوب می شود ؛ زيرا در اين سنين كودكان ، همكارى لازم را نداشته و تمايلى به مسواك زدن ندارند ، اما به همان ميزان علاقه زيادى به تنقلات و شيرينى جات دارند ، بنابراين با حفظ و نگهداری از دهان و دندان کودک می توانید عمر دندان آن ها را افزایش دهید ؛ به همین منظور والدین بهتر است از متخصص دندانپزشکی اطفال کمک بگیرند.

متخصص دندانپزشکی کودکان

مراجعه دوره ای به متخصص دندانپزشکی اطفال ، باعث می شود که کودک با محیط دندانپزشکی آشنا شده و اهمیت مراقبت از دندان های خود را فرا گیرد.

دکتر دندانپزشک کودکان

والدین بهتر است بدانند که یک متخصص دندانپزشکی کودکان با دندانپزشک معمولی فرق دارد ؛ به همین علت به آن ها توصیه می شود ، حتما برای درمان و معاینه ، کودک خود را نزد یک متخصص دندانپزشکی کودکان ببرند ، چرا که دکتر دندانپزشک اطفال ، با روانشناسی کودک آشنا بوده و در صورتی که کودک رفتارهای نامناسبی برای درمان و مراجعه به دندانپزشکی داشت ، با راه حل های مناسب آن ها را بر طرف کند.

ویژگی های یک دکتر دندانپزشک کودکان خوب به شرح ذیل می باشد :

  • یک دندانپزشک کودکان ، باید با والدین کودک ارتباط برقرار کند تا آن ها در رابطه با مشکلات دهان و دندان کودک خود راحت تر با او صحبت کنند.
  • از مهم ترین ویژگی های دندانپزشک کودکان ، می توان به وقت شناس بودن او اشاره کرد را که کودکان کم تحمل بوده و نمی توانند ساعت زیادی را منتظر دندانپزشک اطفال بمانند.
  • در هنگام معاینه دندان های کودک به جثه و کوچک بودن دهان کودک توجه کند.
  • در حین درمان درباره مواردی که مناسب سن کودک نیست ، صحبت نکند و از اصطلاحات پزشکی که باعث ترس او می شود ، استفاده نکند.
  • سعی کند اعتماد کودک را برای درمان جلب نماید ؛ چرا که اگر کودک به دندانپزشک اعتماد کند در هنگام درمان با او همکاری می نماید.

نحوه انتخاب بهترین دندانپزشک اطفال

  • برای انتخاب بهترین دندانپزشک کودکان در تهران یا کرج می توانید در گوگل جستجو کنید یا از دوستان و آشنایان خود پرس و جو کنید.
  • پس از تهیه لیستی از بهترین دکترهای دندانپزشکی اطفال درباره میزان تحصیلات ، سوابق کاری و شهرت او تحقیق کنید.
  • پس از آن والدین با کودک خود برای مشاوره به کلینیک یا مطب بروید و محیط کلینیک تخصصی دندانپزشکی کودکان یا مطب دندانپزشکی را بررسی کنید.
  • اجازه دهید کودک تان در آن جا قدم بزند و کودک دکتر دندانپزشک خود را انتخاب کند.

محیط دندانپزشکی کودکان چگونه باید باشد ؟

  • یک دندانپزشکی کودکان باید دارای اتاق انتظار مجزا برای کودکان باشد و در آن اتاق پوستر ها و اسباب بازی های مورد علاقه آن ها وجود داشته باشد.
  • اتاق انتظار باید با اتاقی که خدمات دندانپزشکی انجام می شود ، فاصله داشته باشد تا صدای دستگاه باعث ترس آن ها نشود.
  • یونیت دندانپزشکی مناسب کودکان باشد.

 

دکتر دندانپزشک کودکان

 

وظایف دکتر دندانپزشک کودکان چیست ؟

یک دندانپزشک کودکان پس گذراندن دوره تخصص خود می تواند برای خود یک مطب تاسیس کرده و در کلینیک تخصصی دندانپزشکی کودکان فعالیت کند ، وظایفی که یک دندانپزشک کودکان دارد به شرح ذیل می باشد:

  1. رفع پوسیدگی دندان
  2. پالپوتومی و پالپکتومی
  3. فلوراید تراپی
  4. ارتودنسی پیشگیری
  5. فیشور سیلانت دندان کودکان
  6. هدایت رفتاری کودکان
  7. سفید کردن دندان
  8. جرمگیری و بروساژ

درباره هر یک از خدمات فوق در مقالات گذشته به طور کامل توضیحاتی را مطرح نموده ایم که می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر به آن ها مراجعه کنید.

راه های جلوگیری از پوسیدگی دندان به شرح ذیل می باشد :

والدین بهتر است بدانند که همیشه پیشگیری بهتر از درمان است ؛ به همین منظور به آن ها توصیه می شود پس از انتخاب بهترین دندانپزشک کودکان ، کودک خود را به طور مرتب برای معاینه و انجام تکنیک های پیشگیری از پوسیدگی دندان نزد دندانپزشک کودکان ببرند.

یک دندانپزشک کودکان خوب ، برای جلوگیری از پوسیدگی دندان کودکان از روش های مختلفی ؛ از جمله فلوراید تراپی و فیشور سیلانت استفاده می کند.

دکتر دندانپزشک کودکان

  • فلورایدتراپی

فلوراید ، در واقع نوعی ماده معدنی می باشد که برای جلوگیری از پوسیدگی دندان ها بر روی آن ها مالیده می شود.

دندانپزشک کودکان ، برای انجام فلوراید تراپی ابتدا دندان های کودک را تمیز کرده و پس از آن ژل فلوراید را بر روی دندان ها مى زند و به والدين توضيح مى دهد كه تا نيم ساعت هيچ خوردنى و يا نوشيدنى به كودك ندهد و تا ٢٤ ساعت از مسواك زدن خوددارى كند.

  • فیشورسیلانت

فیشورسیلانت ، به معنای شیار پوش می باشد که برای جلوگیری از پوسیدگی دندان های عقب بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد.

در این روش جلوگیری از پوسیدگی ، ماده فیشور سیلانت بر روی سطح دندان ها زده می شود تا شیارهایی که بر روی دندان وجود دارند ، پر شود تا دیگر مواد خوراكى در آن قسمت ها گیر نکرده و باعث پوسیدگی دندان نشود.

جرمگیری و بروساژ دندان

در صورت رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان ، ممکن است جرم هایی بر روی دندان قرار گیرد و به مرور زمان سفت شوند ؛ در صورتی که جرم های روی دندان به موقع از بین نروند ، ممکن است باعث پوسیدگی دندان و بروز مشکلاتی در لثه شود.

زمانی که کودک به دندانپزشکی کودکان برده می شود ؛ در صورت نیاز به جرمگیری ، جرم دندان ها با استفاده از وسایل مخصوص برداشته می شود و برای اینکه لکه های موجود برای دندان نیز رفع شود و دندان ها ظاهری زیبایی داشته باشند ، بروساژ دندان انجام می شود.

درباره هر یک از موارد فوق به طور جامع مقالاتی تهیه شده و در وب سایت موجود است که می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر به آن ها مراجعه کنید و در صورت داشتن سوال ، سوالات خود را از طریق وب سایت یا صفحه اینستاگرام از دکتر ماندانا حجازی متخصص دندانپزشکی کودکان بپرسید.

منظور از دندانپزشکی بدون درد چیست ؟

بسیاری از کودکان ، از رفتن به دندانپزشکی واهمه داشته و نگران درد ناشی از درمان های آن می باشند ؛ اما لازم به ذکر است که در حال حاضر ، با پیشرفت علم پزشکی روشی وجود داشته که از آن ، تحت عنوان دندانپزشکی بدون درد یاد می شود ؛ در این روش متخصص دندانپزشک اطفال ، به منظور آرام کردن کودک از روش های متفاوتی استفاده می کند و بدین ترتیب ، او درد را احساس نمی کند.

برخی از این روش ها ، عبارت اند از :

  1. استفاده از لیزر در دندانپزشکی
  2. روش سدیشن یا آرامبخشی
  3. دندانپزشکی تحت بیهوشی

 

دکتر دندانپزشک کودکان

 

در بسیاری از موارد ، شاهد خواهیم بود که کودک ، به هیچ عنوان آرام نشده و با متخصص دندانپزشکی اطفال ، همکاری نمی کند ؛ در این مواقع دندانپزشک ، امور دندانپزشکی را تحت بیهوشی انجام می دهد.

بسیاری از والدین ، هنگامی که متخصص دندانپزشک کودکان به آن ها دندانپزشکی بدون درد را پیشنهاد می دهد ؛ در رابطه با عوارض و خطرات ناشی از آن اظهار نگرانی می کنند ؛ در این باره ، لازم به ذکر است که این روش ، ایمن و بدون هیچ گونه عارضه می باشد.

جهت اطمینان بیشتر شما عزیزان ، لازم به ذکر است که تا به امروز هیچ گونه شکایتی در رابطه با عوارض و خطرات ناشی از روش دندانپزشکی بدون درد گزارش نشده است ؛ بنابراین ، در این باره نگران نباشید.

هزینه دندانپزشکی بدون درد چقدر است ؟

هزینه دندانپزشکی بدون درد ، با توجه به فاکتورهای متعدد در هر کودک ، متغیر بوده و پس از انجام معاینات مورد نیاز توسط متخصص دندانپزشک اطفال ، تعیین می گردد ؛ بنابراین ، جهت کسب اطلاعات بیشتر در این باره به متخصص دندانپزشکی کودکان ، مراجعه نمایید.

ثبت نام
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد درون خطی
دیدن همه سوالات