پوسیدگی دندان

پوسیدگی دندان ، یکی از رایج ترین مشکلات موجود در دهان و دندان کودکان و بزرگسالان می باشد ، بهتر است بدانید که پوسیدگی یا خرابی در دندان ها در اثر رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان ، مصرف بیش از اندازه مواد قندی و نوشیدنی های اسیدی ایجاد می شود. به این نکته مهم توجه داشته باشید که پوسيدگي دندان ، هیچ گونه علائمی نداشته و تنها با مراجعه مرتب به دندانپزشکی قابل تشخیص و درمان می باشد. زمانی که کودک توسط والدین به طور مرتب به دندانپزشکی اطفال برده شود ، دکتر ماندانا حجازی ، بهترین دندانپزشک کودکان کرج ، با تهیه عکس های رادیوگرافی از دندان می تواند پوسیدگی را در مراحل اولیه بدون بروز علائمی درمان کند.

پوسیدگی دندان - دکتر حجازی

اما در صورتی که پوسيدگي دندان ، بسیار وسیع باشد و به عصب ریشه دندان رسیده باشد باعث ایجاد درد در دهان کودک می شود. درد حاصل در دهان کودک نیز بیشتر در اثر تجمع مواد غذايی در حفرات پوسيدگي یا برخورد مواد غذایی گرم یا سرد با دندان است. زمانی که پوسیدگی و حفره ایجاد شده در دهان بسیار گسترش یافته باشد ، می تواند باعث شکسته شدن دندان ها شود ؛ با شکسته شدن دندان ، مواد غذایی بین آن گیر کرده و به مرور زمان باعث ایجاد بوی نامطبوع در دهان می شود. پوسیدگی دندان جلو به دلیل ایجاد لکه قهوه ای یا سیاه زودتر تشخیص داده می شود و در سایر دندان ها ممكن است بدون استفاده از اشعه ایکس قابل تشخیص نباشد.

نشانه های پوسیدگی دندان کودکان

از آن جایی که شناخت و تعریف مشخصی از درد در اطفال وجود ندارد ؛ پس می توان گفت پوسیدگی دندان در کودکان علائمی ندارد. علاوه بر دندان درد که مهم ترین مشخصه پوسیدگی می باشد ، ممکن است این مشکل کودک با نشانه های دیگری همراه باشد ، که شناخت این علائم و توجه به بروز آن ها در کودک ، در تشخیص پوسیدگی به والدین کمک می کند. این نشانه ها عبارتند از :

• غذا نخوردن کودک یا گریه کردن او هنگام جویدن غذا
  • بروز بی قراری در کودک
  • متورم شدن گونه های کودک
  • قرار دادن دست بر روی گونه توسط کودک
  • تغییر رنگ در پوست صورت یا لثه
  • تورم یا عفونت لثه ها
  • ایجاد عفونت در دندان ها
  • بوی بد دهان کودک

به منظور پیشگیری از ایجاد پوسیدگی دندان در کودک ، لازم است حدود سن ۶ ماهگی و همزمان با رویش اولین دندان شیری در دهان او ، کودک خود را نزد دندانپزشک کودکان خوب در کرج ببرید ؛ تا متخصص اطفال ، علاوه بر بررسی دندان های کودک ، اقدامات لازم برای پیشگیری از پوسیدگی را برای او انجام دهد.

پوسیدگی دندان

علت بروز پوسیدگی دندان در کودکان چیست ؟

زمانی شاهد بروز پوسیدگی دندان در کودکان ، خواهیم بود که دهان آن ها ، پر از باکتری شود ؛ باکتری های موجود در دهان کودکان ، اسید تولید کرده و موجب از بین رفتن مینای دندان های آن ها خواهد شد و بدین ترتیب ، پوسیدگی در دندان های آن ها رخ خواهد داد. با رعایت برخی از موارد جزئی ، می توان به راحتی از بروز پوسیدگی جلوگیری کرد ؛ در ذیل ، به برخی از مواردی که موجب پوسیده شدن دندان کودکان می شوند ، اشاره کرده ایم.

1. انتقال بزاق دهان والدین به دهان کودکان
  2. باقی ماندن مواد غذایی درون دهان کودکان
  3. شیر خوردن کودکان در حین خواب

و از این قبیل موارد

اهمیت سلامت دندان های شیری

برخلاف تصور عامه مردم ، اهمیت دندان های شیری به اندازه دندان های دائمی است ؛ زیرا ، از بین رفتن دندان های شیری موجب بروز اختلال در روند صحبت کردن ، غذا خوردن و رشد دندان های دائمی می گردد.

تاثیر دندان های شیری بر روی دندان های دائمی

با از بین رفتن دندان های شیری ، ترتیب قرار گرفتن دندان های دائمی بر هم خورده و بدین ترتیب ، شاهد بروز نامرتبی دندان ها خواهیم بود. لازم به ذکر است ؛ در صورت عدم درمان دندان های شیری ، امکان آسیب دیدگی دندان های دائمی نیز وجود دارد.

درمان پوسیدگی دندان

درمان پوسیدگی دندان در کزج ، از طریق پر کردن دندان می باشد. برای اینکه آسیب ناشی از پوسیدگی یا کرم خوردگی دندان برطرف شود ، موادی در دندان گذاشته می شود ، تا جای خالی دندان که برای رفع پوسیدگی تراشیده شده ، پر شده و دندان ترمیم شود. پر کردن دندان علاوه بر حفظ عملکرد طبیعی دندان ، می تواند جلوی بیشتر شدن پوسیدگی آن را بگیرد. قبل از پر کردن دندان ، عواملی چون میزان گستردگی ترمیم ، محل قرار گیری دندان پر شده در دهان و هزینه مواد را برای انتخاب ماده پر کننده دندان مناسب ، توسط بهترین دندانپزشک اطفال کرج ، در نظر گرفته می شود.

انواع پر کردن دندان

پر کردن دندان به شیوه های مختلفی انجام می شود ، که متداول ترین آن ها عبارتند از :

پر کردن دندان به روش مستقیم

برای پر کردن مستقیم دندان یک جلسه کافیست. در این جلسه مواد زیر درون حفره ایجاد شده در دندان ، قرار می گیرند :

گلاس آینومر ، رزین آینومر ، کامپوزیت و مواد نقره ای آمالگام

پر کردن دندان به روش غیر مستقیم

برای پر کردن غیر مستقیم دندان ، به حداقل دو جلسه دندانپزشکی یا بیشتر نیاز می باشد و شامل مواردی چون اینلی ، آنلی ، ونیر ، روکش ، پل یا بریج دندان می باشد. جنس این موارد از کامپوزیت ، سرامیک ، طلا یا آلیاژ فلزی می باشد.

پر کردن دندان یا ترمیم پوسیدگی ، به تنهایی بیماری را درمان نمی کند!

پایدار ماندن محیط نامناسب دهان کودک ، می تواند سبب ادامه یافتن پوسیدگی سایر دندان های او شود و در آینده ، به ترمیم های بیشتری نیاز پیدا کند. مهمترین اصل در درمان پوسیده شدن دندان کودک ، ایجاد تغییر در رفتار او و والدین می باشد. این امر نیاز به همکاری کودک و والدین در ایجاد تغییرات لازم دارد.

پوسیدگی دندان چه عوارضی را برای کودک به دنبال دارد ؟

از دست دادن توانایی جویدن غذا

پوسیدگی دندان کودک سبب می شود ، که میزان توانایی او برای جویدن غذاهای متنوع کاهش یابد. کودک بدون اینکه بگوید درد دارد ، از خوردن بعضی مواد غذایی اجتناب می کند و والدین آن را به حساب بی اشتهایی ، یا بد غذایی کودک می گذارند.

عدم حفظ فضای کافی برای رویش دندان های دائمی

درمان به موقع پوسیدگی دندان کودک ، از اهمیت بسیاری برخوردار است. چرا که پیشرفت پوسیدگی سبب می شود ، که دندانپزشک برای درمان آن مجبور به کشیدن دندان شود. در این موارد برای حفظ فضای کافی رویش دندان دائمی ، کودک باید سال های زیادی فضانگهدار را در دهان خود تحمل کند. اگر دندان اصلی فضای کافی برای رشد نداشته باشد ، سبب به هم ریختگی و بی نظمی دندان های کودک می شود و این امر موجب نیاز او ، به درمان های پیچیده ارتودنسی در آینده خواهد شد.

کاهش اعتماد به نفس

دندان های پوسیده ، سبب کاهش زیبایی لبخند کودک و کاهش اعتماد به نفس او ، در روابط اجتماعیش خواهند شد. بنابراین پوسیدگی دندان ، می تواند عوارض ماندگاری را بر شخصیت کودک در حال رشد داشته باشد.

پیشگیری از پوسیدگی دندان

یکی از موثرترین راه های جلوگیری از پوسیدگی دندان در کودکان و بزرگسالان رعایت بهداشت دهان و دندان می باشد. برای رعایت بهداشت دهان توصیه می شود حداقل در روز دو مرتبه دهان و دندان خود را مسواک زده و از نخ دندان استفاده کنید. همچنین برای حفظ سلامت دندان ها با مشورت دندانپزشک از دهانشویه استفاده کنید. به صورت مرتب برای چکاپ کودک خود را نزد بهترین دندانپزشکی کودکان در کرج ببرید. در دندانپزشکی کودکان ، دکتر پس از معاینه در صورت نیاز از روش های فلوراید تراپی و فیشور سیلانت برای پیشگیری از پوسیده شدن دندان استفاده می کند. فلوراید در واقع نوعی ماده معدنی می باشد که در آب و مواد غذایی یافت می شود ؛ اما در برخی از مواقع پزشک تشخیص می دهد این ماده به صورت وارنیش فلوراید بر روی سطح دندان ها زده شود تا میزان استحکام دندان افزایش یابد.

شیارپوش یا فیشورسیلانت نیز نوعی ماده در دندانپزشکی است که بر روی سطح دندان های عقبی کودک زده شده و مانع از گیر کردن مواد غذایی در میان شیارهای موجود بر روی دندان های آسیاب می شود. درباره فلورایدتراپی و فیشورسیلانت ( شیارپوش ) به طور جامع مقالاتی تهیه شده و در وب سایت موجود است که می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر به آن ها مراجعه کنید.

هزینه درمان پوسیدگی دندان در کودکان چقدر است ؟

هزینه قطعی درمان پوسیدگی دندان کودکان در کرج ، با توجه به فاکتورهای متعدد متغیر بوده و مستلزم مراجعه به متخصص دندانپزشک اطفال ، است ؛ بنابراین در صورت تمایل به کسب اطلاعات بیشتر در این باره ، فرزند خود را نزد متخصص دندانپزشکی کودکان ، ببرید ؛ ایشان پس از انجام معاینات و بررسی های مورد نیاز هزینه نهایی را به شما اعلام خواهند کرد.