عصب‌ کشی ترمیم عفونت ریشه دندان کودکان

درمان ریشه دندان مربوط به قسمت پالپ (مغز) دندان می‌شود. درون پالپ، اعصاب دندانی حضور دارند. همچنین این بخش از دندان شامل رگ‌های خونی می‌باشد که به دندان مواد مغذی و اکسیژن را انتقال می‌دهند. (عصب‌ کشی ترمیم عفونت ریشه دندان کودکان)

عصب‌ کشی ترمیم عفونت ریشه دندان کودکان

زمانی که پالپ دندان آسیب ببیند یا دچار عفونت گردد، برای نجات دندان اغلب از “درمان ریشه” یا “عصب‌کشی” استفاده می‌نمایند.

حتی اگر در کودکان آسیب‌دیدگی مربوط به دندان‌های شیری باشد که در آینده خواهند افتاد، باز دندان‌پزشکان ترجیح می‌دهند به خاطر سلامت کودک از درمان ریشه استفاده نمایند، مگر آنکه زمان طبیعی افتادن دندان فرارسیده باشد .

[alert type=”custom” close=”false” icon=”fa fa-hand-o-left” color=”#000000″ background_color=”#6cd0d8″]

این تصمیم‌گیری به عوامل مختلفی بستگی دارد، ازجمله اینکه: چه زمانی دندان آسیب‌دیده به‌طور طبیعی خواهد افتاد؟ میزان آسیب‌دیدگی چقدر است؟ و آیا آسیب‌دیدگی بافت لثه و یا استخوان را تحت تأثیر قرار داده است یا نه؟

در چه مواردی باید در کودکان درمان ریشه صورت بپذیرد؟

ممکن است کودک شما نیاز به درمان ریشه داشته باشد اگر:

• اگر بدون هیچ دلیل روشنی، در هرزمانی، در دندان‌های خود احساس درد داشته باشد.
  • اگر دندان‌های او نسبت به تغییرات دمایی بسیار حساس شده باشند.
  • اگر دندان‌های او دچار شکستگی شده باشند به‌نحوی‌که پالپ دندان در معرض محیط قرار بگیرد.

9

آیا عصب‌کشی یا درمان ریشه برای یک کودک کار درستی است؟

عصب کشی را می‌توان هم در بزرگ‌سالان (دندان‌های دائم) و یا هم در کودکان (دندان‌های شیری) انجام داد.

حفظ دندان‌های شیری کودکان برای جویدن و صحبت کردن بسیار مهم است. همچنین آن‌ها فضای موردنیاز دندان‌های دائمی را که قرار است در آینده جایگزین آن‌ها شود، حفظ خواهند کرد.

اگر فرزند شما دندان شیری خود را زودتر از موعد مقرر از دست بدهد ممکن است دندان‌های مجاور حرکت کرده و فضای دندان قبلی را اشغال نمایند.

این حالت می‌تواند مسیر رشد دندان‌های دائمی را مسدود نماید و یا ممکن است باعث کج شدن دندان‌های دائمی گردد. (عصب‌ کشی ترمیم عفونت ریشه دندان کودکان)

انواع درمان ریشه برای دندان‌های کودکان

دو نوع عصب کشی برای دندان کودکان وجود دارد:

درمان” پالپ زنده ” برای دندان‌های شیری

در درمان پالپ زنده، پالپ دندان در قسمت تاج دندان برداشته می‌شود، اما از قسمت ریشه حذف نمی‌شود.

برای درمان پالپ زنده نباید آبسه یا تورمی در دندان وجود داشته باشد. همچنین، دندان نباید شل شده باشد. چهار نوع درمان پالپ زنده برای دندان‌های شیری وجود دارد:

• درمان محفاظتی. این درمان زمانی استفاده می‌شود که دندان دچار پوسیدگی شده اما پالپ دندان به‌طور مستقیم تحت تأثیر قرار نگرفته است. قسمت پوسیده دندان برداشته‌شده و قبل از پر کردن دندان یک ماده محافظ در دندان قرار داده می‌شود.
  • پوشش غیرمستقیم. این درمان زمانی استفاده می‌شود که پوسیدگی بسیار نزدیک به پالپ شده است اما هنوز آن را درگیر نکرده است. بخش عمده‌ای از پوسیدگی برداشته می‌شود. سپس یک پانسمان محافظ بر روی پوسیدگی که نزدیک پالپ واقع شده است، قرار داده می‌شود. این کار مانع از پوسیدگی پالپ دندان می‌شود. همچنین ترمیم دندان را نیز تحریک می‌نماید. سپس از یک ماده پرکننده دندانی به منظور پر کردن دندان استفاده می‌شود.

10

• پوشش مستقیم پالپ. این روش درمانی زمانی استفاده می‌شود که مقدار کمی از پالپ در معرض محیط قرار گرفته باشد. این امر می‌تواند به علت پوسیدگی یا به دلیل آسیب‌دیدگی رخ داده باشد. داروی ویژه‌ای در قسمتی از پالپ که در معرض محیط قرار گرفته است، قرار داده می‌شود تا از آن محافظت نماید. اثر پوشش مستقیم پالپ در دندان‌های شیری به‌خوبی دندان‌های دائمی نخواهد بود.

11

12

• پالپوتومی زنده. این روش درمانی زمانی استفاده می‌شود که قسمت بالای پالپ در اثر پوسیدگی تحت تأثیر قرار گرفته و یا در اثر ضربه دچار آسیب‌دیدگی شده باشد ولی بخش ریشه‌ای پالپ هنوز سالم باشد.
  • دندان‌پزشک بخش پوسیدگی و پالپ آلوده یا آسیب‌دیده را حذف می‌کند، اما پالپ سالم را در قسمت ریشه دست‌خورده باقی می‌گذارد. سپس داخل دندان با مواد محافظتی پر خواهد شد. پس‌ از آن دندان توسط یک روکش از جنس فولاد ضدزنگ پوشیده خواهد شد.
  • پالپوتومی زنده در دندان‌های شیری انجام می‌شود. اگر طول ریشه دندان‌های دائمی نیز رشد خود را کامل نکرده باشند، از پالپوتومی زنده می‌توان در دندان‌های دائمی نیز استفاده نمود.
  • در این موارد از پالپوتومی زنده به‌عنوان یک درمان ترمیمی موقت استفاده می‌شود تا طول ریشه به نهایت رشد خود برسد. همچنین از پالپوتومی زنده می‌توان به‌عنوان مرحله مقدماتی درمان کامل ریشه در دندان‌های دائمی استفاده نمود.

درمان غیرزنده پالپ

درمان پالپ غیرزنده بیشتر تحت عنوان ” درمان کانال ریشه” یا ” عصب‌کشی” شناخته می‌شود. در عصب کشی، کل پالپ از هر دو ناحیه تاج دندان و قسمت ریشه حذف می‌شود.(عصب‌ کشی ترمیم عفونت ریشه دندان کودکان)

این کار زمانی انجام شود که پالپ دندان بیش‌ازحد آسیب‌دیده باشد و دیگر نتوان آن را نجات داد. اگر این روش برای حفظ دندان کارا نباشد، مجبور به کشیدن دندان خواهیم بود.

سپس داخل دندان پاک‌سازی‌شده و توسط یک ماده مخصوص پر می‌شود. زمانی که بدن برای افتادن دندان‌های شیری آماده می‌شود و ریشه را باز جذب می‌نماید، این مواد جذب خواهند شد.

برای محافظت از دندان یک روکش از جنس فولاد ضدزنگ بر روی تاج دندان قرار داده می‌شود. اگر دندان در جلوی دهان واقع شده باشد، می‌توان فولاد ضدزنگ را با یک پوشش همرنگ دندان پوشش داد. درمان غیرزنده پالپ معمولاً به بیش از یک جلسه درمانی دندان‌پزشکی نیاز خواهد داشت.

13

بعد از درمان اندودانتیک (ریشه)

ازآنجاکه اعصاب آسیب‌دیده از دندان حذف می‌شوند، فرزند شما بعد از درمان باید درد بسیار کمی داشته باشد.

در طول عصب‌کشی نیز دندان به‌طور کامل توسط یک بی‌حس‌کننده موضعی بی‌حس خواهد شد. ممکن است فرزند شما پس از درمان ریشه مقداری درد داشته باشد که می‌توان آن را به کمک مسکن‌های مخصوص کودکان مدیریت نمود.

پس از عصب کشی و یا هر فرایند دندانپزشکی دیگری، وجود مقداری از حساسیت دندانی در تاج دندان امری طبیعی است.

در طول این مدت، مهم است مسواک زدن ادامه داده شود، به‌ویژه در اطراف لثه، تا از بروز التهاب و عفونت لثه‌ها جلوگیری به عمل آید.

درمان ریشه در مقابل کشیدن دندان‌های شیری

اگر فرزند شما دارای مشکلات جدی پزشکی باشد، هرگونه عفونتی می‌تواند جدی باشد اگر دندان در اثر یک عفونت دچار آسیب‌دیدگی شده باشد، احتمال آنکه بعد از عصب کشی، مجدداً عفونت بازگردد، وجود دارد.

در چنین مواردی، توصیه می‌ شود که دندان کشیده شود. (عصب‌ کشی ترمیم عفونت ریشه دندان کودکان)

اگر فرزند شما سالم است و احتمال داده شود کشیدن دندان‌های شیری، مشکلاتی را در توانایی غذا خوردن و یا صحبت کردن او ایجاد می‌کند و یا احتمال داده شود که در اثر کشیدن دندان‌های شیری، دندان‌های دائمی به‌درستی رشد نکنند، ممکن است درمان ریشه یا عصب‌کشی را توصیه شود.