دندان پزشکی کودکان

دکتر حجازی

نقش ژنتیک در پوسیدگی دندان

فهرست مطالب

نقش ژنتیک در پوسیدگی دندان

بسیاری از افراد با وجود مراقبت هاي هميشگي از دندان هایشان، اما باز هم دچار پوسيدگي می شوند. به همین دلیل در این مقاله درباره ی نقش ژنتیک در پوسیدگی دندان برای شما صحبت می کنیم .

 

نقش ژنتیک در پوسیدگی دندان

 

نقش ژنتیک در پوسیدگی دندان

طی مطالعاتی که در این سال ها انجام شده است ژنتیک در دندان ها بسیار تاثیر دارد .

برخی تصور می کنند که ژنتیک فقط بر روی جنس دندان ها تاثیر می گذارد، در صورتی که ژنتیک بر میزان مصرف مواد قندی نیز تاثیر دارد . طی مطالعات انجام شده تعدادی از افراد به طور ژنتیکی میل بیشتری به مصرف مواد قندی دارند و سوخت و ساز بدن آن ها بر روی مصرف این مواد قندی تنظیم می شود .

نقش ژنتیک در پوسیدگی دندان

ژنتیک بر روی جنس ، استحکام و پوسیدگی دندان ها تاثیر دارد . تعدادی از افراد به طور ژنتیکی مینای دندان ضعیفی دارند .

برخی از افراد به دلیل داشتن دندان ها ی شلوغ و شکل گیری نامرتب آن ها و تماس های نامناسب بيشتر از ساير افراد مستعد پوسيدگي هستند.

ژنتیک توسط ژن های چشایی نیز می تواند بر پوسیدگی دندان ها دخالت داشته باشد و تاثیر بگذارد . افرادی که مزه های متفاوتی را قادر به درک هستند می توان گفت تمایل به مواد قندی دارند که موجب پوسیدگی دندان ها می شود .

نقش ژنتیک در پوسیدگی دندان

ژنتیک  تا حد زیادی تعیین کننده ی قوام و ترکیبات بزاق دهان است که این موضوع تاثیر مستقیمی بر روی پوسیدگی دندان ها دارد .

میکروب ها یکی دیگر از عواملی هستند که بر پوسیدگی دندان ها اثر دارند . دستگاه ایمنی ما تعیین می کند که چه میکروب هایی به صورت طبیعی در دهان ما وجود داشته باشند . اساس دستگاه ایمنی بر ژنتیک بنا نهاده شده است ، به همین دلیل ژنتیک می تواند از طریق دستگاه ایمنی و وجود میکروب ها بر روی پوسیدگی دندان ها تاثیر بگذارد.

این روز ها دانشمندان در تلاش هستند که بتوانند این مسیر را شناسایی کنند و واکسن ضد پوسیدگی را تولید کنند . در زير فاكتورهايي به غير از ژنتيك را كه مي تواند بر پوسيدگي مؤثر باشند، بررسي مي كنيم. اين فاكتورها را شايد بتوان داراي نقش كليدي بيشتري نسبت به ژنتيك در ايجاد پوسيدگي دانست.

عدم آشنایی با روش صحیح مسواک زدن

بسیاری از افراد ادعا می کنند که مسواک می زنند در صورتی که طریقه ی مسواک زدن صحیح را نمی دانند و یا زمان کمی برای مسواک زدن اختصاص می دهند و یا استمرار لازم را ندارند .

استفاده از نخ دندان به همان اندازه يا حتي بيشتر از مسواک زدن اهمیت دارد ، این امر جهت سلامت دهان و دندان موثر می باشد .

دهانشویه ها هم می توانند کمک بسیاری به کم کردن پوسیدگی دندان ها کنند . ماده ای که در پیشگیری از پوسیدگی دندان ها کمک می کند، فلوراید نام دارد .

تاثیر محیط و جغرافیا در دندان ها

محیط و جغرافیا می تواند تاثیر بسزایی  در سلامت دندان ها داشته باشد ، میزان فلورایدی که در آب آشامیدنی وجود خواهد داشت  و دسترسی داشتن به مواد غذایی و یا مواد دارای فلوراید  در مناطق مختلف متفاوت است .

پیشگیری از پوسیدگی دندان ها

اثر ژنتیک بر روی پوسیدگی دندان ها را نمی توان نادیده گرفت، اما مي توان با انجام اقداماتي، فاكتورهاي مؤثر بر پوسيدگي دندان ها را کنترل نمود.

با داشتن یک برنامه ی بهداشتی دهان و دندان ، مراجعه مرتب به دندان پزشک و داشتن یک برنامه غذایی مناسب می توان از پوسیدگی دندان ها جلوگیری کرد .

 

دکتر ماندانا حجازی
متخصص دندانپزشکی کودکان و نوجوانان – دارای بورد تخصصی، عضوو هیئت علمی دانشگاه

(ارتودنسی اطفال – فیشور سیلانت – فلوراید تراپی – فضانگهدارها – روکــش دندان شیری – عصب کشی دندان شیری – دنـدانپزشکی تحت بیهـوشی)

 

ثبت نام
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد درون خطی
دیدن همه سوالات