تسکین درد دندان کودک

احساس درد دندان در کودکان ، به دلیل پوسیدگی یا خراب شدن دندان ها ایجاد می شود. برای تسکین درد دندان کودک روش های متفاوتی وجود دارد.

تسکین درد دندان کودک

همیشه احساس دندان درد در کودکان موجب ناراحتی و نگرانی والدین می شود. این امر باعث می شود تا والدین دنبال راه حلی برای رفع درد دندان کودک خود باشند. ( ممکن است این درد ناشی از پوسیدگی دندان باشد. )

علائم درد دندان در کودکان :

اگر دندانی دچار پوسیدگی شده باشد، پوشش محافظ بیرونی دندان خراب می شود و به مرور زمان به مرکز دندان  یعنی محلی که عصب دندان وجود دارد می رسد.

در این مرحله است که احساس درد  در کودکان شدید می شود. بخصوص اگر خوراکی و نوشیدنی سرد یا گرمی مصرف شود .

تخریب شدن یا فاسد شدن دندان و بیماری های لثه بر اثر پلاک بوجود می آیند.

پلاک لایه ای نازک از بزاق و باقی مانده های غذا است که موجب رشد باکتری ها می شود. رشد باکتری ها بر اثر استفاده از مواد قندی نظیر قند موجود در میوه های خشک شده، قند های خوراکی و عسل می باشد.

به همین دلیل توصیه می شود تا مصرف مواد قندی در کودک خود را کنترل کنید

مسواک زدن و رعایت بهداشت دهان و دندان برای کودکان بسیار مهم است.

اینکه دندان های کودکان بر اثر پوسیدگی نیفتند حائز اهمیت است.

اگر فضایی در بین دندان های کودک به مدت زیادی  باقی بماند و دندان های جدید قصد بیرون آمدن از لثه را داشته باشند، دندان های اصلی در یک ردیف قرار نمی گیرند و به صورت نا هماهنگ رشد می کنند.

روش های درمان تسکین درد دندان کودک :

اگر کودک شما احساس درد فک ، گوش درد ، درد های زق زق کننده را دارد با استفاده از یک قاشق فلزی خیلی آرام به دندان های او بزنید تا دندانی که موجب درد شده است را پیدا کنید .

برای مراجعه به دندانپزشک اطفال به کودک آسپرین بچه به همراه شربت استامینوفن بدهید تا مقداری درد او را تسکین دهد.از یک بطری آبگرم استفاده کنید.

آن را درون پارچه و یا حوله ای بپیچید و بر روی گونه ی کودک خود قرار دهید  تا دندان او آرام شود. از دانه های میخک، سیر، پیاز و مواد بی حس کننده استفاده نکنید زیرا استفاده از آن ها موجب می شود لثه در اطراف دندان ، آسیب ببیند.

برای مراجعه به دندانپزشک همراه کودک خود بمانید زیرا موجب قوت قلب او می شود .

اجازه دهید برای استفاده از بی حسی موضعی خود دندانپزشک تصمیم گیری کند.

کتک زدن و جیغ زدن و… به درمان کودک شما هیچ کمکی نمیکند، این کار ها فقط موجب سردرگمی کودک شما می شود.

• نگرانی والدین برای دندان درد کودک ۴ ساله

• نگرانی والدین برای دندان درد کودک ۵ ساله

روش های درمان تسکین درد دندان کودک :

برای این که کودک شما در حین درمان آرام بوده از او قدردانی کنید، حتی برای قدردانی می توانید به او جایزه دهید، حتی می توانید برای استراحت کردن به او اجازه دهید یک روز مدرسه نرود.

در هنگامی که کودک شما احساس درد دندان می کند با آرامش با او صحبت کنید و او را به پیش یک دندانپزشک ببرید.

در برخی موارد پس از مدتی درد دندان کودک شما متوقف می شود و از شما می خواهد که  رفتن به دندانپزشکی را به عقب بیاندازید اما شما نباید این کار را انجام دهید و او را با صحبت کردن راضی کنید  که با هم به دندانپزشک بروید.