دندان پزشکی کودکان

دکتر حجازی

درمان دندان کودکان بیش فعال

درمان دندان کودکان بیش فعال

برخی از والدین که دارای کودکان بیش فعال هستند این سوال در ذهن شان ایجاد می شود که مراقبت و درمان دندان کودکان بیش فعال چگونه می باشد؟

ADHD در اثر اختلالاتی که در عملکرد عصبی بیولوژیکی بروز می کند، ایجاد می شود، مدارکی در خصوص بروز این عامل بر اثر ژنتیک که باعث درگیر شدن لوب فرونتال و نوروترانسمیترهای دوپامین و نور اپینفرین با یکدیگر می شود، با این وجود اتیولوژی دقیق این اختلالات هنوز به طور کامل شناخته نشده است.

کودکانی که دچار بیماری های مختلف اختلالات بی توجهی و مشکلاتی در فعالیت و  مطالعات اجتماعی هستند، در خصوص مراقبت ها دندانی بیشتر دچار مشکل می شوند.

والدین با مراجعه به متخصص دندانپزشکی کودکان متوجه می شوند که کودکان مبتلا به بیماری ADHD در رعایت بهداشت دهان دندان شان ضعیف تر بوده و نیاز به کمک والدین دارند.

 

درمان دندان کودکان بیش فعال

 

ملاحظات خاص پیش از درمان دندان کودکان بیش فعال :

پیشگیری از مشکلات دهان و دندان کودکان بیش فعال باید جزء اهداف اصلی همراه با برخورد مناسب برای پذیرش مراقبت های دندانی توسط این کودکان باشد.

بسیاری از کودکان مبتلا به بیماری بیش فعالی در توجه و تمرکز برای درمان دندان های خود مشکل دارند، به منظور کمک به این کودکان بهتر است اختلالات بصری و شنیداری کاهش یابد.

به عنوان مثال در اتاق نباید رادیویی روشن باشد و برای کاهش میزان سر و صدا بهتر است در اتاق بسته باشد و برای اختلالات بصری اسباب بازی و کتاب کمتری در اتاق وجود داشته باشد.

برای درمان دندان کودکان بیش فعال بهتر است اطلاعاتي در خصوص مدت زمان درمان ، میزان درد ، روند درمان و اینکه اگر درمان انجام نشود چه اتفاقی رخ می دهد، چه کسی در اتاق حضور خواهد داشت در اختیار کودک قرار دهید.

دندانپزشک اطفال بهتر است هدایت مستقیم و عینی در طول انجام درمان دندان به کودک بدهد تا بتواند در توجه و تمرکز او کمک کند.

در برخی از کودکان طرح و ابزارهای آموزشی می تواند در جلسه ملاقات کاربرد داشته باشد.

کودکان بیش فعال برای رعایت مراقبت های دندانی باید تشویق و تحسین شوند، همچنین در صورتی که کودک در ملاقات و درمان دندان همکاری لازم را داشت از او تشکر شود.

مراقبت های دندانی در کودکان بیش فعال :

والدین بهتر است با آرامی کودک خود را تشویق به زدن مسواک کنند حتی می توانند خود با کودک شان برای مسواک زدن همراه شوند.

کودک را به صورت مرتب به دندانپزشکی کودکان برده تا هم با محیط دندانپزشکی آشنا شده و هم دندان هایش از نظر پوسیدگی معاینه شود.

 

دکتر ماندانا حجازی
متخصص دندانپزشکی کودکان و نوجوانان – دارای بورد تخصصی، عضوو هیئت علمی دانشگاه

( ارتودنسی اطفال – فیشور سیلانت – فلوراید تراپی – فضانگهدارها – روکش دندان شیری – عصب کشی دندان شیری – دنـدانپزشکی تحت بیهـوشی)

ثبت نام
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد درون خطی
دیدن همه سوالات